Nieuws Dirigent omroepkoor

De nieuwe dirigent van het Omroepkoor is jong, Brits en uitzonderlijk getalenteerd

Het Groot Omroepkoor heeft een nieuwe chef-dirigent gestrikt. Hij heet Benjamin Goodson, komt uit het Verenigd Koninkrijk – en is pas 28 jaar oud.

Benjamin Goodson wil het koor meenemen naar nieuwe locaties. Beeld Paolo Ferla

Het koor zat zonder chef-dirigent sinds het vertrek van Gijs Leenaars in 2015. Die vertrok naar het Rundfunkchor Berlin, waar Goodson momenteel nog Leenaars’ assistent is. Als chef wordt de Brit verantwoordelijk voor de vocale en artistieke ontwikkeling van het koor en zal hij tien producties per jaar zelf dirigeren of instuderen; in dat laatste geval worden de concerten geleid door de dirigent van het orkest waarmee het koor samenwerkt.

Goodson, die in 2020 begint, werd afgelopen zomer ‘ontdekt’ toen hij een gastdirectie deed bij het Groot Omroepkoor met het Requiem van Mozart. ‘Dit was zo’n typisch geval waarbij er al gelijk in de pauze van de eerste repetitie koorleden zeiden: deze jongen moeten we hebben’, zegt directeur Roland Kieft. ‘Daarna heeft hij bij ons A Village Romeo and Juliet van Frederick Delius ingestudeerd. Toen werd wel duidelijk dat we echt een uitzonderlijk talent in huis hadden.’ Dat laatste concert, in de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw, werd door de Volkskrant met vijf sterren bekroond.

Jonge dirigenten

Kieft heeft ervaring met het kiezen van (relatief) jonge dirigenten. In mei vorig jaar strikte hij Karina Canellakis, toen 36, voor het Radio Filharmonisch Orkest, dat net als het Groot Omroepkoor deel uitmaakt van de Stichting Omroep Muziek. Zij wordt de eerste vrouwelijke chef-dirigent van een professioneel symfonieorkest in Nederland. Dat het koor voor een jonge dirigent kiest, past bovendien in een bescheiden trend: bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest trad dit seizoen de 29-jarige Lahav Shani aan.

Dat het Groot Omroepkoor voor een Brit gaat, is dan weer minder bijzonder. Doordat iedere kathedraal of grotere kerk in Groot-Brittannië wel een (semi)professioneel koor heeft, kent dat land een grotere zangtraditie. ‘Maar een echt professioneel symfonisch koor dat door de overheid wordt ondersteund, hebben we dan weer niet’, zegt Goodson. ‘Dit is iets om te koesteren.’

Maandag werd hij in de thuisbasis in Hilversum gepresenteerd. ‘Vanaf het eerste moment dat ik het koor in de ogen keek, was er chemie. Ik heb de afgelopen jaren vooral in Duitsland gewerkt. Ik merk dat mijn humor hier beter landt, we delen een gevoel voor ironie. Maar ik was vooral geraakt door de bereidwilligheid om hard te werken, de omgang met elkaar. En natuurlijk de power en flexibiliteit van deze zangers.’

Wat zijn plannen zijn? ‘Ik wil met dit koor zo veel mogelijk buiten de reguliere concertzaal optreden. Wij hebben het makkelijk: ons lichaam is ons instrument, we kunnen onze muziek overal delen. En veel van onze koorzangers zijn ook uitstekende solisten. Daar wil ik ook mee pronken, haha.’

In juni komt Goodson weer langs: dan staat hij het koor bij tijdens het instuderen van de Zesde symfonie van de onlangs overleden Hans Kox.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.