Tv-recensie Fyre

De Netflixdocu Fyre is een klassiek oplichtersverhaal én een waarschuwing voor de kracht van sociale media

Er waren villa’s op het strand en maaltijden van sterrenchefs beloofd, maar ze kregen noodtenten en een broodje kaas. Toen de eerste gasten in april 2017 op het exclusieve Fyre Festival op de Bahama’s arriveerden, konden ze de deceptie nauwelijks bevatten. Wat een luxueus feestje op een paradijselijk eiland had moeten zijn, was een totale logistieke chaos. Na één helse nacht werd het festival afgelast.

‘Het mooiste feestje dat nooit plaatsvond’, is de tagline van de documentaire Fyre, die vanaf vrijdag te zien is op Netflix. In Amerika ontstond deze week veel reuring omdat concurrent Hulu (niet in Nederland beschikbaar) een paar dagen eerder en zonder enige vooraankondiging óók een documentaire over het festival lanceerde.

Beeld Fyre

Een film over een afgelast festival klinkt wellicht belachelijk, maar Fyre is geweldig, niet alleen omdat het op een sadistische manier leuk is om te zien hoe bizarre plannen helemaal mislopen, maar ook omdat de documentaire zo veel zegt over de tijdgeest.

Zelden is de kunst van het opwekken van fomo (fear of missing out) zo effectief beoefend. Met een cameracrew en een groep van de bekendste Instagram-modellen ter wereld, onder wie Bella Hadid, Emily Ratajkowski en Hailey Baldwin, vlogen ondernemer Billy McFarland en zijn partner rapper Ja Rule naar Norman’s Cay, een eiland in de Bahama’s dat ooit eigendom was van Pablo Escobar.

Het idee was om een festival te organiseren ter promotie van hun app Fyre, gepitcht als de ‘Uber voor artiesten boeken’. Middels een mysterieus oranje vierkant op de accounts van vele dikbetaalde influencers werd gelinkt naar het filmpje van de modellen op een privéjacht en een wit strand. Binnen een paar dagen was het festival uitverkocht, ondanks ticketprijzen van duizenden euro’s.

De droom was met succes verkocht, maar alles moest nog geregeld worden. Het zou zonde zijn om uit te leggen wat allemaal verkeerd ging en hoe laakbaar de hoofdpersonen precies zijn. Maar toen de eerste lichting festivalgangers eenmaal furieus begon te twitteren, werd Fyre Festival rap een wereldwijde bron van publiek leedvermaak: kijk die rich kids eens verneukt worden.

‘Het festival werd mogelijk gemaakt door een paar modellen die een oranje vierkant online zetten’, zegt een betrokkene in de film. ‘En één viral foto van een broodje kaas, gepost door een jongen met 400 volgers, liet het festival ineenstorten.’

De film laat zich, behalve als een klassiek oplichtersverhaal, kijken als een waarschuwing voor de misleidende kracht van sociale media. Het ultieme gevolg van een cultuur waarin we online voortdurend een aantrekkelijk leven veinzen, een opvoering van succes en geluk. Een leven waarbij niet de ervaring telt maar de publicatie ervan.

Bijkomend voordeel van al dat vastleggen en posten is dat wij nu de destructie van het mooiste feestje dat nooit plaatsvond kunnen beleven alsof we er zelf bij waren. Onder een dekentje op de bank, met of zonder broodje kaas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden