De navigatiestrijd tussen Apple en Google verplaatst zich naar binnen

Nu de navigatie van de buitenwereld nagenoeg perfect is, is de strijd om de ontginning van het volgende terrein losgebarsten: paskamers in grote winkels, de afdeling keukens in de Ikea of de juiste gate op een vliegveld. Apple gaat zich met de aankoop van WiFiSLAM, dat gespecialiseerd is in het nauwkeurig bepalen van gps-locaties binnenshuis, begeven op dit commercieel interessante terrein.

Google Maps. Beeld AP

Apple keerde vorig jaar Google Maps de rug toe door met een eigen kaartensysteem te komen. Dat leidde tot veel kritiek, omdat het Apple kaartensysteem veel fouten bevatte. Indoor navigatie is een hele andere tak van sport en is nog erg in ontwikkeling. Gewone gps-locatiebepaling volstaat niet, onder een dak is het niet nauwkeurig genoeg en een gebouw heeft vaak meerdere verdiepingen. Bovendien zijn de locaties van bijvoorbeeld de toiletten in een gebouw meestal niet openbaar beschikbaar: er is vaak toestemming en medewerking van de gebouweigenaren nodig voor plattegronden.

Ikea
Google Maps gebruikt al een combinatie van gegevens, zoals WiFi-hotspots, gegevens van telefoonpalen, en manueel ingevoerde plattegronden van gebouwen. Google werkt samen met grote partijen als Ikea en belangrijke Amerikaanse winkelcentra en heeft een systeem waarmee kleinere bedrijven zelf hun plattegronden kunnen invoeren.

Ook Microsoft begeeft zich met Bing Maps op het terrein van Indoor Mapping en kan op de medewerking van meer dan 3.000 partijen rekenen. En Nokia, Samsung, Sony en 19 andere bedrijven hebben een indoor-locatie-alliantie gevormd.

15 miljoen
Apple betaalt nu 15 miljoen euro voor WiFiSLAM, maar het is niet bekend of het bedrijf al over veel plattegronden beschikt en hoe de technologie zich onderscheidt van die van de andere partijen. Er is niet veel over het bedrijf bekend en na de overname door Apple is de site offline gehaald.

Er gebeurt veel op het terrein van indoor-mapping maar er is nog veel werk te verzetten en er is nog niet één partij die een stevige marktpositie op dit gebied heeft. De achterstand op Google op het gebied van kaarten valt bijna niet in te halen, Google timmert al acht jaar aan de weg en heeft zelfs de onmogelijk lijkende klus van streetview weten te klaren. Maar Apple is vastberaden de concurrentiepositie te verstevigen en wil er in ieder geval met navigatie binnenshuis vroeg bij zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden