interviewNieuwe directeur Nationale Opera

De Nationale Opera zet onder de nieuwe directeur De Lint in op een breder publiek

Naast het onverwoestbare operarepertoire van Mozart, Verdi en Wagner, zet de nieuwe operadirecteur het komend seizoen andere genres op het programma.  

Sophie de Lint in De Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. Beeld Pauline Marie Niks

Operette, een experimentele ‘rave’-opera, en drie kinder- en familieproducties: De Nationale Opera in Amsterdam voegt aan het repertoire van Mozart, Verdi en Wagner nu ook andere genres toe. De missie voor de seizoensprogrammering van 2020-2021: publieksverbreding.

In de opera- en muziekwereld werd maandagavond nieuwsgierig uitgekeken naar de presentatie van het seizoen. Het is immers de eerste programmering van de nieuwe artistiek directeur Sophie de Lint na ruim dertig seizoenen van Pierre Audi. De Lint zoekt de grenzen op van het genre. ‘We zijn een operahuis van de 21ste eeuw en bouwen deze identiteit verder uit met wereldpremières en muziektheater dat is verbonden met het heden. En we zetten de deuren open voor een publiek van alle leeftijden’, verklaart ze haar keuzes. ‘Opera stimuleert je emoties, je intellect en doet een beroep op al je zintuigen tijdens een gezamenlijk ervaring. Erg belangrijk in een tijd waarin kinderen uren in de weer zijn met hun telefoon en computer.’

Op haar bureau staat een foto van vier kleine kinderen in Volendammer klederdracht. ‘Dat kleine dikkerdje ben ik’, zegt ze, ‘ik was 2 toen.’ De in Rotterdam geboren De Lint verhuisde op 2-jarige leeftijd met haar familie naar Zwitserland. Vanaf 2009 tot haar komst naar Amsterdam was ze artistiek directeur van Opernhaus Zürich. Het gesprek is in het Engels, maar ‘de opening in september hoop ik te doen in het Nederlands’, zegt ze. Verschillen met Zwitserland? ‘Als je daar aan het hoofd staat van een operahuis wordt meteen de rode loper voor je uitgerold. Nederlanders kijken liever eerst de kat uit de boom – dat is eigenlijk best gezond.’ Een paar opmerkelijke accenten in het programma:

Dutch touch

‘Ik wil de sterke punten van De Nationale Opera zo goed mogelijk naar voren laten komen. Eén ervan is het unieke koor, in 2016 nog internationaal uitgeroepen tot Operakoor van het Jaar.’ Het seizoen opent met Mefistofele, van de Italiaanse componist Arrigo Boito, waarin het operakoor en een kinderkoor een grote rol hebben. Het koor treedt verder op de voorgrond in onder meer Verdi’s Aida, Wagners Der fliegende Holländer, en Le Damnation de Faust van Berlioz.

Ook van eigen bodem: regisseur Jetske Mijnssen. Ze maakt in de internationale operawereld furore, maar was in Amsterdam nog niet te zien. ‘Een bijzonder talent. Ze graaft diep in de psychologie en werkt hand in hand met de zangers-acteurs, waardoor je sterke profielen op het toneel krijgt. Ook met het koor is ze heel goed: ze weet hoe ze massa’s moet regisseren.’ Mijnssen gaat aan de slag met Donizetti’s belcanto-opera Anna Bolena, en komt de volgende seizoenen terug voor de andere twee ‘koninginnenopera’s’ van Donizetti.

En er is een gloednieuwe Nederlandse productie: in het Opera Forward Festival, gericht op de toekomst van de opera, gaat Upload in wereldpremière, een filmopera van de Nederlandse componist Michel van der Aa.

Faust

Goethe’s Faust is vaak te gast aan de Amstel. Niet alleen begint en eindigt het seizoen met een ‘duivelse’ productie (resp. Mefistofele en Le Damnation de Faust), in het Opera Forward Festival zit de experimentele productie Club Faust, waarin klassieke muziek wordt verweven met gesproken woord, dance en elektronica.

Operette en musical

Een genre dat tot nu toe schitterde door afwezigheid bij De Nationale Opera, is operette. ‘Een goede manier om een breder publiek aan te spreken, is het toevoegen van nieuwe genres. Die Lustige Witwe, een operettemeesterwerk van Franz Lehár, is hier nog nooit te zien geweest. De muziek is zó verleidelijk: als je het één keer hebt gehoord, wil je meer. Het verhaal heeft meerdere lagen en geeft krachtige commentaren op de maatschappij.’ Je moet er wel een regisseur op zetten die dit lichtere genre aankan, zegt De Lint. Dat wordt Christof Loy, een goede bekende van het DNO-publiek. ‘Christof kan de juiste balans vinden tussen humor en sterke boodschappen.’ Er komt voortaan elk seizoen een operette of een musical voorbij onder leiding van ‘grote operaregisseurs’.

Vrouwen

De Finse dirigent Susanna Mälkki dirigeert de hedendaagse opera Innocence van landgenoot Kaija Saariaho. Karen Kamensek, uit de VS, staat voor het orkest tijdens de familieopera Alice’s Adventures Under Ground van Gerald Barry, en de Duitse Joana Mallwitz voert het Nederlandse Philharmonisch Orkest aan in Der fliegende Holländer. Het is tijd voor een nieuwe generatie, meent De Lint. ‘Joana is een groot specialist in Wagner en Strauss.’

Een opmerkelijke vrouwelijke toevoeging krijgt het opera-oratorium Oedipus Rex van Igor Stravinsky, een coproductie met Het Nationale Ballet. ‘Het mannenkoor heeft een prominente rol in het stuk’, zegt De Lint. ‘We vonden dat het een antwoord nodig had. Daarvoor hebben we de Canadese componist Samy Moussa gevraagd. Hij zei meteen: ik ga schrijven voor een vrouwenkoor, en het wordt een krachtig antwoord.’ Moussa’s stuk vertrekt vanuit Antigone, Oedipus’ dochter. De nieuwe titel: Oedipus Rex/From ‘Antigone’.

Stemmen

In haar Zwitserse tijd wist De Lint superdiva’s en sterren als Cecilia Bartoli, Anna Netrebko en Bryn Terfel naar de Zürichse opera te halen. Namen van dit kaliber staan niet op de rol in Amsterdam. Komt door een andere artistieke aanpak, verklaart De Lint. ‘Vaak willen ze niet langer dan drie weken repeteren, en wij staan op zes weken om zo een hoge artistieke standaard te bereiken. Het Nederlandse publiek krijgt ‘topzangers van dit moment’, volgens De Lint, zoals Charles Castronovo, Elza van den Heever, Ying Fang en Marina Rebeka. Een aantal van hen volgt ze al jaren, sommigen scoutte ze al tijdens hun opleiding. ‘Daardoor weet je hoe ze hun carrière hebben opgebouwd en kun je ze op het juiste moment een rol geven.’

Live opera

Wie wil kennismaken met De Nationale Opera, maar Amsterdam te ver of een kaartje te duur vindt, kan de grand opening van het seizoen gratis meebeleven. De opera Mefistofele, van de Italiaanse componist Arrigo Boito, is op 5 september live te volgen online. Wellicht zal de productie ook live in een aantal Nederlandse bioscopen te zien zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden