Recensie De nacht, de moeder van de dag

‘De nacht, de moeder van de dag’ is een magistrale blauwdruk van een mislukt leven ★★★★☆

De acteurs spelen fel-realistisch en doen dat bewonderenswaardig consequent.

Minne Koole in 'De nacht’. Beeld Bart Grietens

De vader is manager van een simpel familiehotel dat bijna failliet is en hij is bovendien aan de drank. De moeder heeft een enge ziekte onder de leden. De oudste zoon wil de wijde wereld in en de jongste worstelt met zijn seksualiteit. Ziedaar het gezin waarmee we in Lars Noréns toneelstuk De nacht, de moeder van de dag kennis maken, en dat we gedurende de voorstelling ten onder zien gaan. 

De eerste opvoering, in 1983 bij Het Publiekstheater in regie van Karst Woudstra, betekende in Nederland de doorbraak van de grote Zweedse schrijver van moderne familietragedies en relatiedrama’s. En ook voor Pierre Bokma, die destijds de jongste zoon David speelde. Het stuk is eindelijk weer eens terug, als zomerproductie van Theatergroep Suburbia op het prachtige Stadslandgoed De Kemphaan.

Waar je een zomerzotheid verwacht, leven we nu mee met deze diep gekwetste mensen die het onderling niet redden. Regisseur Albert Lubbers heeft zijn acteurs in een realistisch decor (een compleet ingerichte hotelkeuken) een fel-realistische speelstijl opgedragen. Dat doen zij alle vier bewonderenswaardig consequent, bijna bezeten. Het publiek zit er bovenop en kijkt naar fysiek en psychisch geweld in huiselijke kring. Doodeng soms, maar ook af en toe met een bevrijdende lach.

Marie-Christine de Both is als de moeder bijna lethargisch in de aanvaarding van haar lot en de stoere Jord Knotter speelt oudste zoon Georg gevaarlijk dreigend. Minne Koole bewijst zijn status als talentvol jong acteur door van zoon David een getergde en ten slotte gevallen engel te maken – prachtig hoe hij door die benauwde ruimte bijna lijkt te zweven.

Maar het is Wouter van Lierde die als vader Martin alle acteursremmen los gooit. Met pathos en bewust larmoyant gespeeld, en omringd door zijn geliefden, geeft hij een magistrale blauwdruk van een mislukt leven. Fascinerend.

De nacht, de moeder van de dag

Theater

★★★★☆

Van Lars Norén door theatergroep Suburbia

Regie: Albert Lubbers. 

20/6, Stadslandgoed De Kemphaan, Almere. Daar t/m 21/7.

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden