Recensie Charley

De musical Charley staat garant voor een hilarische doldwaze avond, maar subtiel is het niet (3 sterren)

Tegen het eind van de voorstelling steekt dan ook een zekere vermoeidheid de kop op, na weer een travestienummer.

Jon van Eerd komt op als een echte ster. Na de ouverture door twee met strooien hoedjes getooide vlotte jongemannen, daalt Mister Charley/Van Eerd in een grote cirkel vanuit de nok het theater in. Het is een passend begin van Charley, de komische musical die wordt geproduceerd door Van Eerds eigen bedrijf Het Pretpakhuis.

Charley - de komische musical. Links Job Bovelander, rechts Jon van Eerd. Beeld Foto Joris van Bennekom

Jon van Eerd is een sterk merk in het theaterlandschap. Pas nog maakte hij een voortreffelijke bewerking van de musical The Addams Family, waarmee zijn eigen Charley op de musicalmarkt nu moet concurreren. Charley is een muzikale bewerking van het toneelstuk Charley’s Aunt (De tante van Charley), een oer-Engelse klucht uit 1892 van Brandon Thomas. In 2004 schreef Van Eerd op basis daarvan een radicale bewerking; het werd een erg goede voorstelling, tot in alle bijrollen perfect bezet. En hilarisch. Nu heeft hij een en ander weer door de molen gehaald en er liedjes en shownummers aan toegevoegd. Met medewerking van de Engelse componist Michael Reed, die muziek componeerde in bigband- en showstijl.

Te veel, te vaak en te vet

Het resultaat is, zoals verwacht kon worden, een doldwaze avond, waarin Van Eerd en zijn medespelers behoorlijk uitpakken. Te veel, te vaak en te vet, helaas; van subtiliteit is nauwelijks sprake. Nu hoeft dat niet per se in een muzikale klucht, maar hier gaan de artiesten wel erg over de top. Bovendien wordt alles op extra volume uitgespeeld en gezongen, alsof we in een zaal vol gehoorgestoorden zitten. Tegen het eind van de voorstelling steekt dan ook een zekere vermoeidheid de kop op, na weer een travestienummer, een pruik die afzakt, dikke benen in netkousen die een mal dansje doen en de zoveelste persoonsverwisseling.

Het verhaal speelt zich af in het Den Haag van de jaren dertig, vorige eeuw. Butler Charley (Van Eerd) helpt twee jongemannen uit de brand door zich voor te doen als hun tante uit Brazilië. Tante Donna Lucia d’Alvadorez, gekleed in een potsierlijk onflatteuze Carmen-jurk, dient als chaperonne, zodat de jongens onbekommerd hun gang kunnen gaan met twee lieftallige jonge meisjes (hier een soort gillende keukenmeiden annex bakvissen). Dat plan loopt echter spaak als de echte tante (Vera Mann) alsnog opduikt. Vanaf dan neemt het aantal kluchtmomenten een enorme vlucht, uitmondend in een langgerekte dinerscène waarin ons, qua komische musical, werkelijk niets bespaard blijft. Overigens moet worden gezegd dat tijdens de première juist bij deze scène de lachsalvo’s vanuit de zaal nog meer volume hadden dan het geluid vanaf het podium.

Van Eerd zelf is de hele avond in touw, laveert soepel van de ene scène naar de volgende snelverkleding en toont een bewonderenswaardige inzet. Dat hij tegen het eind samen met het hele ensemble in het spetterende shownummer Oh, Brazilië nog alles uit de kast haalt, onderstreept hoe dan ook zijn vakmanschap.

Charley, de komische musical door Het Pretpakhuis; script en liedteksten Jon van Eerd, muziek Michael Reed, regie Caroline Frerichs. 9/12, Oude Luxor Theater Rotterdam. Tournee.

‘Broadway voelt als een Eftelingattractie’
In dit interview vertelt Jon van Eerd over zijn voorliefde voor (licht) absurdistische komedies, zijn vriendschap met Simone Kleinsma en de moeilijke band met zijn moeder. ‘Toen mijn moeder eenmaal overleden was, vond ik twee lades vol met krantenknipsels van mij. Er was dus wel een vorm van trots.’