De mond van Adèle gaat voor de Gouden Palm vanavond

Cannes maakt zich op voor het prijzengala, zondagavond. In de polls prijkt La vie d'Adèle bovenaan. Maar het is nog gewiekst lobbyen om de juiste prijs in de wacht te slepen.

Bor Beekman
Adèle Exarchopoulos (links) in de naar haar vernoemde film La vie d'Adèle en haar tegenspeelster Léa Seydoux. Regisseur Abdellatif Kechiche koos de 19-jarige Exarchopoulos om haar mond nadat hij haar een stuk taart had zien eten. Beeld La vie d'Adèle
Adèle Exarchopoulos (links) in de naar haar vernoemde film La vie d'Adèle en haar tegenspeelster Léa Seydoux. Regisseur Abdellatif Kechiche koos de 19-jarige Exarchopoulos om haar mond nadat hij haar een stuk taart had zien eten.Beeld La vie d'Adèle

Zondagavond kan ze zomaar de koningin van het festival zijn: Adèle Exarchopoulos. Dus zit de 19-jarige Franse actrice vandaag in een hoteltuin tegenover groepjes journalisten die in groten getale worden aan- en afgevoerd door nerveuze pr-medewerkers. Nog zonder grote zonnebril of fijntjes afgestemd designer-ensemble, zoals haar collega Marion Cotillard zich hier een dag eerder presenteerde, lijkt Exarchopoulos lichtelijk verbaasd over alle belangstelling. 'Ik heb nog geen tijd gehad om recensies te lezen.'

Eerder acteerde ze wat kleine rollen, nu draagt ze Abdellatif Kechiches drie uur lange liefdesdrama La vie d'Adèle (internationale titel: Blue Is the Warmest Colour), waarin het naar de actrice vernoemde hoofdpersonage Adèle tot haar eigen verbazing voor een vrouw valt.

Lea Seydoux en Adèle Exarchopoulos. Beeld afp
Lea Seydoux en Adèle Exarchopoulos.Beeld afp

Magnifiek
De Franse pers is er al uit, zelden schaarde die zich in Cannes zo unaniem achter een film: La vie d'Adèle móet de Gouden Palm krijgen. Want: magnifiek geacteerd, gedurfd geregisseerd en rakend aan een thema waarover in eigen land veel te doen is. Maar ook in de voornaamste polls van de internationale critici prijkt de film van de Frans-Tunesische regisseur bovenaan.

Haar mond gaf de doorslag, meldt Kechiche (La graine et le mullet), die zeker wist dat hij zijn hoofdrolspeelster had gevonden toen hij Exarchopoulos een stuk taart zag eten. Terwijl haar tegenspeelster (actrice Léa Seydoux) iets verderop in de hoteltuin haar best doet om vragen over de expliciete seksscènes zo afgemeten mogelijk te beantwoorden, verhaalt Exarchopoulos onbeschroomd over de lange opnameperiode. Ja, het was intens. Nee, ze had er geen enkele moeite mee, want 'seks is iets normaals'. Geschokt was ze, toen omstanders tijdens de straatopnamen in Frankrijk verwensingen schreeuwden en zelfs bedreigingen, zodra ze zagen dat de actrices elkaar zoenden. 'Wat maakt het nou uit wie met wie neukt? Alsof we geen echte problemen hebben op onze planeet.'

Toch lijkt La vie d'Adèle zeker niet de enige gegadigde voor de Palm, in de over het geheel sterk bezette 66ste festivaleditie. Wie de hoofdprijs wint, mag volgens het reglement geen prijs voor beste acteur of actrice worden toebedeeld, wat vooral vorig jaar onterecht leek toen de hoogbejaarde acteurs uit de Palm-winnaar Amour boven iedereen uitstegen. Als de jury Exarchopoulis in het bijzonder wil eren, moet er dus een andere kandidaat worden gezocht voor de Palme d'Or.

null Beeld afp
Beeld afp

Marion Cotillard
Zulke reglementen zijn jaarlijks goed voor wijdvertakte speculaties. Als een jurylid - onder anderen Steven Spielberg en Nicole Kidman - per se La vie d'Adèle zou willen bekronen, kan die maar beter fanatiek lobbyen voor een andere beste actrice. Zoals Marion Cotillard, die vooral vanuit Poolse hoek complimenten kreeg voor haar rol als een tot de prostitutie gedwongen immigrante in The Immigrant (James Gray). Zelfs Meryl Streep klonk in Sophie's Choice niet zo Pools als Cotillard, aldus de Polen.

Als andere kandidaat voor de Palm wordt het scheidingsdrama Le Passé genoemd, van de Iraanse Oscar-winnaar Asghar Farhadi, en La grande bellezza, Paolo Sorrentino's ode aan de ondergang van Rome. Plus de nieuwe film van de Coens natuurlijk, Inside Llewyn Davis, maar die maken zo vaak goede films dat het nauwelijks nog opvalt.

Gelukkig kent Cannes tal van reserveprijzen, waaronder de Grand Prix en eentje voor de beste regisseur en het beste scenario. Ook te winnen: de Palm Dog Award, voor de beste hond (Uggie uit The Artist is een eerdere winnaar, evenals Moses uit Dogville).

Zondagavond, tijdens het eindgala, wordt bekend of Borgman - een goed ontvangen middenmoter in de polls - de jury kon bekoren. Alles ligt nog open. Én er zit een geweldige hondenscène in de nieuwe Van Warmerdam. Maar de Palm Dog Award is al weggekaapt door de poedel Baby Boy uit Behind the Candelabra van Steven Soderbergh.

Marion Cotillard. Beeld getty
Marion Cotillard.Beeld getty
null Beeld reuters
Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden