Media Top en Flop

De moed van Fidan Ekiz en de lange tenen van influencers

Wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek. Deze week:  Fidan Ekiz neemt een risico en  influencers waren graag uitgenodigd voor een ‘inspirerend interview’.

Fidan Ekiz Beeld Frank Ruiter

TOP

Er zijn nogal wat kloven in Nederland – stad vs provincie, wit vs zwart, hoogopgeleid vs laagopgeleid – maar op de een of andere manier gaat het altijd over De Kloof. Er is dan ook nogal moeilijk vat op te krijgen. Bestaat die eigenlijk wel, vroeg Fidan Ekiz zich op een gegeven moment af, of zit de kloof vooral in mijn hoofd?

Sinds Ekiz zich nadrukkelijk mengt in het publieke debat en De Nieuwe Maan presenteert, zei ze woensdag in Jinek, is ze van gedachte veranderd over De Kloof. ‘Het is nog veel erger dan ik dacht.’ Van alle kanten wordt ze aangevallen als ze kritiek durft te hebben op de multiculturele samenleving: extreemlinks, extreemrechts, moslims.

Uit de eigen Turkse gemeenschap is de reactie het felst. De politieke partij Denk maakt zelfs filmpjes waarin Ekiz beschuldigd wordt van het bedenken van problemen die er niet zijn. Denk zou met omroep NTR in gesprek willen over de koers van De Nieuwe Maan. Een verzoek dat ‘natuurlijk niet is ingewilligd’, zei Ekiz. Maar ‘de wens is al zorgwekkend’.

Elke politieke partij die invloed wil uitoefenen op de redactionele inhoud van een tv-programma moet een halt toegeroepen worden. Moedig dat Ekiz dit doet en het risico neemt om de kloof tot een deel van haar eigen doelgroep onoverbrugbaar te maken.

Haro Kraak

Milou van Rossum Beeld Victor Bergen

FLOP

In NRC Handelsblad maakte journalist Milou van Rossum deze week de balans op, tien jaar nadat modemerk Dolce & Gabbana bloggers op de eerste rij van een show zette. Hoe hebben influencers sinds dat bepalende moment de modewereld veranderd?

Van Rossum beantwoordde die vraag in een beschouwend stuk. Een aantal influencers noemde het op Instagram een incompleet, eenzijdig en negatief ingestoken verhaal. Stephanie Broek bijvoorbeeld had ‘medelijden’ met NRC-abonnees: naar haar idee werd de beroepsgroep weggezet als ‘oppervlakkige geldwolven’, terwijl de journalist er ook voor had kunnen kiezen om ‘de nieuwe generatie ondernemers aan te moedigen’. Nicole Huisman vroeg zich af waarom de genoemde influencers niet waren uitgenodigd voor ‘een inspirerend interview’.  

In hun commentaar miste wat er feitelijk onjuist zou zijn aan Van Rossums stuk. Ze leken vooral te struikelen over hun lange tenen en dit zinnetje, dat de ogenschijnlijke oppervlakkigheid van het influencersbestaan beschrijft: ‘De foto’s die ze plaatsen van zichzelf […] suggereren ook geen andere activiteiten dan het zijn van een influencer: iemand die zich opmaakt en aankleedt, daar foto’s van plaatst en er geld mee verdient.’

Van modebladen zijn influencers nauwelijks een kritische blik gewend, maar deze journalist deed haar werk en gaf hen eer naar hún werk: ‘Influencers zijn de nieuwe modebepalers.’ Wat willen ze nog meer?

Gidi Heesakkers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.