Blik testMini Electric

De Mini-Electric is een van de leukste elektrische wagens. Maar de actieradius is beroerd

De elektrische Mini mag in termen van actieradius geen hoogvlieger zijn, het interieur is fraai en degenen die voorin zitten, hebben ruimte in overvloed. Met zijn sterke en stille motor is het een leuk auto waarmee je voor de dag kunt komen.

De Mini Cooper SE

De Mini Electric blijkt dus een heuse tijdmachine. Wel jammer dat het er een is die terug in de tijd rijdt, want Blik waant zich in 2016 als we de actieradius zien bij vertrek: 175 kilometer op een volle accu. Precies even ver als de Hyundai Ioniq die we vier jaar geleden reden. Dat was toen een redelijk betaalbare e-auto met een ook toen al matig bereik.

Maar dat was dus vier jaar geleden en de tijd heeft niet stilgestaan. De Ioniq komt dankzij een grotere accu inmiddels 250 kilometer ver in de praktijk, voor ongeveer hetzelfde geld. Deze winst is te danken aan de flinke prijsdaling van accu’s de afgelopen jaren. Je krijgt nu veel meer bereik voor hetzelfde bedrag dan vier jaar terug.

Niet bij de elektrische Mini. Die kost bijna 35 duizend euro in de basisuitvoering en biedt daarvoor een beroerde actieradius. Hier, neem de Renault Zoe. Qua looks het lang niet zo bekoorlijke nichtje van de Mini, maar ze haalt wel mooi 315 kilometer in de praktijk. Dat zijn afstanden waarmee je kunt thuiskomen. En ze kost minder. Zelfs een Volkswagen e-Up (23.475 euro) komt verder.

Zet alle getallen op een rijtje en slechts één conclusie is mogelijk: ze zijn bij BMW (het moederconcern van Mini) de weg kwijt. Wie betaalt er nu zoveel geld voor technologie van vier jaar geleden?

Geinige velgen in de vorm van een Brits stopcontact. Hoeft de klant niet te kiezen, net als de gele accenten die rondom zijn geplaatst.

Ja maar, zeggen ze bij BMW, we hebben het bewust gedaan. De Mini is vooral een stadsauto. Die rijdt kortere afstanden en in de stad is een e-auto veel efficiënter dan op de snelweg, dus kom je verder dan de 175 kilometer die het display nu vermeldt. Dat laatste klopt. In de stad en in de zomer (als het warmer is presteert de accu beter dan in winterkoude) komt de Mini ongeveer 250 kilometer ver. Dat is best vaak op en neer naar de groentejuwelier. Dan valt zo’n kleine accu weer mee.

BMW had nog een reden: dankzij de kleine accu is de Mini relatief licht gebleven (accu’s zijn loodzwaar) en dus ook niet krankjorem duur geworden. Allemaal waar. Tot je een keer in de winter over de snelweg naar oom en tante in Susteren moet, dan reikt de Mini slechts 125 kilometer en wordt zo’n rit vanuit bijvoorbeeld Arnhem ineens best opwindend. Alleen niet in de zin zoals de marketingafdeling het had bedoeld.

Een lichte somberte maakte zich meester van Blik toen we instapten. Maar dat was vóór we hadden gereden. Want eenmaal op weg vervliegt de zwartgalligheid als sneeuw voor de zon. Of als actieradius uit een kleine accu. Want elektrisch past de Mini enorm goed. Vrijwel elke auto knapt op van elektrificatie, maar – en dat moet je BMW nageven – bij dit concept werkt het extra goed. Doordat de accu klein is, blijft de auto laag (iets hoger dan de gewone versie) en ligt het meeste gewicht vlak bij de grond. Onder meer hierdoor stuurt ie nog altijd heerlijk scherp. De elektromotor is sterk en stil, wat extra prettig is in de stad.

De ring rond de scheepsklok kleurt rood als botsgevaar dreigt. En groen als de eco-stand is gekozen. Standje normaal (geel) is het prettigst omdat de airco dan fatsoenlijk werkt.

Aan boord is het weelde alom. De Mini mag in termen van actieradius geen hoogvlieger zijn, het interieur is bijzonder fraai en degenen die voorin zitten, hebben ruimte in overvloed. Achterin is een ander verhaal. De e-Mini is er alleen als tweedeurs, wat betekent dat je Bassie én Adriaan moet zijn om je naar de achterbank te kunnen wurmen. En om daar te overleven, moet je Harry Houdini heten. En u weet hoe het met hem is afgelopen. Maar de doelgroep heeft vermoedelijk geen twee puberzonen en kan dus prima uit de voeten met de voorstoelen en misschien een Maxi-cosi achterin.

Dat ze bij BMW gelijk hebben, blijkt ook wel uit de verkoopcijfers: een op de vijf Mini’s die in Nederland worden verkocht, is volledig elektrisch. En met de subsidie van 4.000 euro die sinds 1 juli geldt, is hij bijna betaalbaar te noemen.

Met de verrukkelijke tuimelschakelaars kan onder meer de mate van regeneratie worden ingesteld. Er zijn twee standen: veel en weinig. De tweede is het prettigst omdat ‘veel’ te weinig is voor eenpedaalsrijden en te krachtig voor rustig afremmen als het gas wordt losgelaten.

De bestaansreden van de elektrische Mini is niet zijn actieradius of het cost-of-ownershipplaatje. Zijn bestaansreden is: kom je er een beetje leuk mee voor de dag? Heb je plezier tijdens de rit? Kun je jezelf succesvol wanen aan boord? Enigszins afhankelijk van uw leeftijd en sociale status is het antwoord op al deze vragen ja. Dit is een van de leukste elektrische auto’s. Er zijn leukere, maar die heten Porsche Taycan en vallen in een andere prijscategorie.

Op de keper beschouwd is de Mini Electric een suboptimale auto. En voor wie maling heeft aan rationele argumenten is dit de leukste e-auto voor onder de 40 mille.

Gereden

Mini Cooper SE
Prijs € 40.900 (vanaf 34.900), excl. € 4.000 subsidie
LxBxH 3,85 x 1,75 x 1,45 meter
Motor elektrisch
Vermogen omgerekend 184 pk
Gewicht 1.440 kg
Verbruik 15,5 kWh / 100 km
Actieradius 230 km (WLTP)
Nettocapaciteit accu 29 kWh

Nog minder

De Mini Electric is geen hoogvlieger waar het bereik betreft, maar het kan altijd nog minder. Zoals de Smart EQ forfour laat zien: die komt in de praktijk van alle dag 95 kilometer ver volgens EV Database. Tegenvoeter is de Tesla Model S Longe Range met 515 kilometer.

Snelladen kan de Mini ook, tot maximaal 49 kilowatt. Daarmee is een bijna lege accu in een half uur weer tot 80 procent te vullen.
Kofferruimte: een overstatement waar het de term koffer betreft.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden