De Mercedesnagellak bladdert als een malle, maar het is wel leuke merchandise

Nagellak wordt een gangbaar auto-accessoire.

Sheila Sitalsing
De jupiterrood nagellak van Mercedes-Benz. Beeld
De jupiterrood nagellak van Mercedes-Benz.Beeld

Mooi rood is niet lelijk, een wijsheid die ook geldt voor de nagellak van Mercedes Benz in 'zirkon red' die ik enige tijd geleden aantrof in zo'n tasje dat je doorgaans na afloop van een congres of ander vrolijk samenzijn meekrijgt. Meestal zit daar reclamezooi in en glanspapierblaadjes die niemand lezen wil, alsmede onverkoopbare prullaria die iemand vond in de linkerachterhoek bij het uitruimen van het magazijn.

In het mijne lag Mercedesnagellak, tussen een potje wondercrème en een kortingsbon voor iets waar een mens ook gratis niet heen zou willen.

Nagellak is voor de hand liggend autopromotiemateriaal. Zowel bij auto's als bij nagellak wordt een hoop kouwe drukte gemaakt over het kleurenpalet, bovendien is nagellak een uitstekende huis-tuin-en-keukenoplossing voor het camoufleren van steenslag op de motorkap of het wegwerken van kleine parkeerschade.

Heel vroeger kreeg je als reclamemeuk bij een auto hooguit een sleutelhanger met het beeldmerk mee. Alras ontwikkelden merken dingen als bijpassende zonnebrillen, modelautootjes, of een polo met logo, dingen waar veelal grof geld voor moet worden neergeteld. Toyota heeft geinig barbecuegerei in het assortiment en Porsche heeft de Porsche Design Group, die zich bezighoudt met het ontwerp van gewichtige zaken als Porschekoffers, Porschegolftassen, Porschehorloges, Porschejassen et cetera. Mercedes gaat er overheen met parfum en een fiets van 1.400 euro.

Nagellak kwam er pas dit decennium bij. Volvo beweert dat het 's werelds eerste was die zeven jaar geleden als klantenbinding bij de nieuwe S60 een nagellak leverde in bijpassende kleuren (Ember Black, Vibrant Copper, Cosmic White) - naast de gebruikelijke merchandising. In de webshop van Mercedes-Benz is al geruime tijd voornoemde zirkon red te bestellen, met twee andere kleuren.

Toch ontstond deze zomer enige commotie toen Renault in een wanhoopspoging tot het opleuken van de Twingo vier bijpassende nagellakken introduceerde; in de reclame opperde Renault dat de lak ook krasjes op het blikwerk kon camoufleren. Woedende reacties vielen de arme automaker ten deel. Of, nou ja, een obscure Franse vrouwenbevrijdingsgroep verklaarde Renault de oorlog wegens walgelijk seksisme - want suggereert de automaker hier soms dat de vrouwtjes niet schadevrij kunnen parkeren? Dat was heel leuke gratis reclame. Al zal er geen Twingo méér door verkocht zijn.

Overigens bladdert die Mercedesnagellak als een malle. Hopelijk is hun autolak beter.

Elke twee weken schrijft Sheila Sitalsing of Chris Buur over wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden