boeken kort & goed (of niet)

De mantel van astrakan houdt je zachtzinnig in romantische gijzeling (vier sterren)

De bijna vergeten auteur Piero Chiara is een sierlijk schrijvende ambachtsman.

Cover De mantel van astrakan

Eenmansuitgeverij Serena Libri doet al ruim twintig jaar eigenzinnig waar ze plezier in heeft, wars van tendensen en modes. Bijvoorbeeld vertalingen uitbrengen van bijna vergeten auteurs als Piero Chiara.

Van Chiara (1913-1986) verschenen eerder De donderdagen van mevrouw Julia en De bisschopskamer, nu is de keuze gevallen op De mantel van astrakan, een roman uit 1978. Chiara’s naamloze ik-persoon reist naar Parijs om te ontsnappen aan het verstikkende dorpsleven in zijn geboorteplaats aan het Lago Maggiore. Hij neemt zijn intrek bij een weduwe, die hem de kamer van haar verdwenen zoon Maurice aanbiedt. Tijdens zijn wandelingen door Parijs leert de verteller de aantrekkelijke Valentine kennen, met wie hij een relatie krijgt. Valentine blijkt in het verleden een verhouding te hebben gehad met Maurice, die volgens zijn moeder voor de charmes van een Indochinese zou zijn gevallen en haar naar haar geboorteland heeft gevolgd. Maar al snel wordt duidelijk dat de verdwijning van Maurice een heel andere toedracht heeft.

In de kamer die zijn hospita hem heeft toegewezen, vindt de verteller dagboeken van Maurice, en al lezende raakt hij steeds meer door hem gefascineerd. Langzaam beginnen de levens van de twee mannen, die ook nog eens als twee druppels water op elkaar lijken, met elkaar verstrengeld te raken.

Piero Chiara, wiens aanzienlijke oeuvre naast romans en korte verhalen ook een biografie van Gabriele d’Annunzio telt, is een verteller van de oude stempel, een sierlijk schrijvende ambachtsman. Zijn verhalen houden je een paar uur lang zachtzinnig in gijzeling. Veel lekkerder kun je je op een grauwe dag niet met een boek terugtrekken.

Piero Chiara: De mantel van astrakan

Uit het Italiaans vertaald door Hilda Schraa en Rianne Aarts. 

Serena Libri; 198 pagina’s; € 19,95.

Op allerlei manieren over boeken schrijven, daar is de boekenredactie van de Volkskrant de hele dag mee bezig. Maar hoe kiezen zij welke boeken uit het enorme aanbod worden behandeld, en hoe bepaal je wat goed en slecht is? Boekenchef Wilma de Rek: ‘Een roman is goed als je erin wilt blijven wonen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.