De man van de Dolly Dots en Berdien Stenberg

Tony Berk van BMG Talpa Music noemt hem de 'beste popmanager ooit'. Hij was zeker een van de meest succesvolle met 20 miljoen verkochte albums.

Cees van Leeuwen. Beeld nn

Cees van Leeuwen was manager van The Motions en Shocking Blue in de jaren zestig. Hij werd de drijvende kracht achter de Dolly Dots in de jaren zeventig. In de jaren tachtig bracht hij de klassiek geschoolde fluittist Berdien Stenberg in de hitparade en stelde hij het duo Grant & Forsyth samen. En in de jaren negentig lanceerde hij de succesvolle boyband Caught in The Act met Bastiaan Ragas.

Van Leeuwen overleed op 7 augustus vlakbij het ziekenhuis in Blaricum waar hij na een hartaanval thuis in Almere naartoe was gebracht. Hij wordt overleefd door zijn tweede vrouw met wie hij 38 jaar was getrouwd, en drie kinderen.

Cees van Leeuwen was een echte Hagenees - iemand die geboren en getogen was in Den Haag, de stad waar beatmuziek als nieuw fenomeen in de jaren zestig als eerste voet aan de grond kreeg. Toen zijn jeugdvriend Ruud van den Berg, die zichzelf Ritchie Clark noemde en later Rudy Bennett, in 1961 een band oprichtte onder de naam The Ricochets, ging Van Leeuwen de boekingen doen. Hij wist ze te laten optreden in de voorprogramma's van Cliff Richard & The Shadows en later The Rolling Stones tijdens het legendarische concert in het Kurhaus.

Venus

Uit The Ricochets kwamen The Motions voort, met naast Rudy Bennett gitarist Robbie van Leeuwen (overigens geen familie van hem). Van Willem van Kooten, alias Joost de Draaijer, kreeg hij gedaan de eerste single van de groep It's Gone op een plekje in de top-40 te zetten. Toen ze echt succes kregen met de single Wasted Words romantiseerde hij om commerciële redenen de ontstaansgeschiedenis van de band. 'Ze kwamen op een kruispunt alle vier van een andere kant aanrijden en kregen een enorme botsing.' Toen Robbie van Leeuwen hogere ambities bleek te hebben en de nieuwe groep Shocking Blue ging vormen, haalde Cees van Leeuwen hem over Mariska Veres als zangeres te rekruteren. Eén jaar later leverde dat de wereldhit Venus op.

Na de successen van Luv en Babe in Nederland wilde hij ook een meidengroep. Maar een van zes leden. Hij kreeg twee Noord-Hollandse meiden die al hun sporen in de popmuziek hadden verdiend - Angela Groothuizen en Ria Brieffies - zo ver aan het project mee te werken. De andere vier zocht hij erbij. In 1998 vertelde Van Leeuwen dat hij alles van de Dots tevoren bedacht had. 'Ik wilde er zes. Vrouwen maken snel ruzie en als je maar met z'n vieren bent ligt er al gauw eentje buiten. Je krijgt onvermijdelijk irritaties. Voor je het weet is het goed mis.' Ook over het uiterlijk van de meiden had hij zijn ideeën. 'Er moest een donker meisje in. Dat werd Esther. En Anita moest haar haar blond verven, anders hadden we met Angela maar één blondje.'

Zijn dochter Sayori van Leeuwen zegt dat hij een enorme passie had voor zijn werk. 'Hij was iemand van mooie, smeuïge verhalent met een portie Haagse bluf, bijbehorend accent en veel humor. Maar hij kon volgen haar ook moeilijk zijn, veeleisend en direct. Hij had weinig vrienden.'

Bad Candy

Berk, ook voormalig dj, herkent dat. 'Iedereen respecteerde hem, maar er waren weinigen die van hem hielden. Hij ging door roeien en ruiten. Maar wat hij deed was ongelooflijk. Niemand anders had zo ver kunnen komen met Berdien Stenberg.'

Hij ontdekte haar tijdens een klassiek optreden en bezorgde haar een nummer één-hit in 1984 met Rondo Russo. Stenberg vertelde in de Volkskrant: 'Hij kwam binnen en zei: Ik weet niets van klassieke muziek, maar wat je nou hebt gefloten, dat vind ik helemaal waanzinnig. Die is er toen ongelooflijk aan gaan trekken, van: hoe lanceer ik nou zo'n vrouw met een fluit. Ook die opvallende jarentachtig-kleren waren zijn verdienste.'

De periode met Caught in the Act in de jaren negentig was opnieuw heel succesvol met torenhoge albumverkopen en uitverkochte stadions door heel Duitsland. Van de jongens zelf eiste hij dat ze het nonnenklooster ingingen om perfect Duits te spreken. Later was hij ook nog manager van Hans Klok en in 2006 tijdelijk van Anouk. Met haar kreeg hij ruzie wat zelfs leidde tot een rechtszaak.

Zijn laatste kunststukje was de oprichting van een meidengroep Bad Candy die een eigen televisieprogramma kreeg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden