RecensieSerie Hidden

De makers durven het aan van Hidden stilaan een psychologisch drama te maken ★★★★☆

Sian Reese-Williams als Cadi John in Hidden

Tussen Wales en het ten noorden ervan gelegen eiland Anglesey, waar Hidden zich deels afspeelt, loopt een brug. Dat is niet de enige al dan niet toevallige overeenkomst tussen de BBC-serie en de Scandinavische noir-krimi The Bridge. In Hidden heeft politie-inspecteur Cadi John ook blond haar, een intrigerend gezicht en een traumatisch verleden. En voor wie wil, zijn er met gemak meer overeenkomsten te vinden. Zozeer dat de Britse krant The Guardian de serie al nicotinekauwgum voor Bridge-verslaafden noemde. Maar Hidden is meer dan een middel om af te kicken van Saga Norén.

Welke series zijn de moeite waard, en welke niet?

Black Earth Rising, Oogappels, Russian Dolls en nog veel meer: lees hier onze serierecensies.

De door BBC-Wales geproduceerde serie, waarin ook het even fraaie als onvoorstelbare Welsh wordt gesproken, is bedacht en geschreven door het team achter de politieserie Hinterland en ademt dezelfde sfeer van somberte, naargeestigheid, melancholie en mysterie; stemmingen die onlosmakelijk verbonden zijn met de indrukwekkende natuur van Snowdonia, in Noord-Wales. In aflevering 1 wordt het lijk van een jonge vrouw uit een rivier gevist. Zij blijkt al in 2011 spoorloos te zijn verdwenen. Politievrouw Cadi John (Sian Reese-Williams) krijgt de zaak op haar bord, terwijl zij net van elders is teruggekeerd naar haar geboortegrond, om zorg te dragen voor haar terminaal zieke vader, die hier ooit hetzelfde werk deed als zij. Het wordt een klus die haar fysiek en mentaal leegvreet, want zo'n lijk komt natuurlijk nooit alleen. Hidden is slechts voor een klein deel een daderrader. Sterker, en hier is een beperkt verklapalarm op zijn plaats: de kijker weet al voor de serie halverwege is wie de gezochte engerd is.

Hidden. BBC, 2018, 8x60 min. Bedacht en geschreven door door Mark Andrew en Ed Talfan, met o.a. Sian Reese-Williams, Rhodri Meilir en Gwyneth Keyworth. Wordt nu uitgezonden op NPO 2 (zaterdag, 22.40 u) en is ook te zien op NPO Start Plus.

De makers durven het aan van Hidden stilaan een psychologisch drama te maken, met mooi afgewogen aandacht voor de componenten. Zo is er het gezin waaruit Cadi voortkomt, met twee zussen die wél hun hele leven op de geboortegrond zijn gebleven en moeten wennen aan het feit dat de teruggekeerde Cadi, ‘altijd al de lieveling van pa’, een rol wil spelen in de verzorging van hem. En wat is er trouwens met de moeder in dit gezin gebeurd? Het knappe is dat dat allemaal duidelijk wordt zónder gebruik te maken van flashbacks, zodat er tijd is voor bijvoorbeeld een prachtig verstilde scène waarin de vader, in een ruim totaal op zijn rug gefilmd, zijn boekenkast met knipsels opruimt. Of die waarin hij midden in de nacht vergeefs zijn incontinentie probeert te verbloemen. Zeker zo mooi is de verhaallijn waarin we zien wat de verdwijning van een gezinslid met de achterblijvers doet - en dat dat bepaald niet eindigt met de vondst van het lijk. Allemaal zaken die Hidden een  genre-overstijgende rijkdom geeft.