Recensie Schatten en schandalen

De Luxury Suite uit de opera Powder Her Face van Thomas Adès is een bruisende partituur vol verleiding ★★★★☆

De tango is vunzig, de gedempte koperblazers knetteren.

Thomas Adès

In 1995 brak componist Thomas Adès door met Powder Her Face. Hij was pas 23 toen hij de opera voor kamerbezetting schreef. Het stuk gaat over een schandaal – Margaret Campbell, beter bekend als de Dirty Duchess of Argyll, raakte in 1963 in een beruchte echtscheidingszaak verwikkeld toen haar echtgenoot haar vunzige kiekjes openbaar maakte. De opera werd een schandaal op zich: Adès geïnspireerde verklanking van een pijpscène werd niet gepruimd door de radio.

Het leverde Adès bekendheid op, maar dat de opera nog wordt gespeeld, is vooral te danken aan de weergaloze muziek, in een idioom dat rijkelijk put uit vooroorlogse dansmuziek, en dan op z’n smerigst. Donderdag gaf het Concertgebouworkest de Nederlandse première van de halfuur durende Luxury Suite (2017) van Powder Her Face, onder leiding van de componist zelf.

Wie de opera kent, weet: dit is geen kwestie geweest van knippen, plakken en maar wat orkestreren. Adès heeft de suite volgestopt, maar met alleen maar lekkers; het is een bruisende partituur vol verleiding en met een hoge informatiedichtheid. De tango is nog vunziger geworden, de gedempte koperblazers knetteren. De prijs voor de mooiste solo gaat naar sopraansaxofonist Femke IJlstra.

Adès koppelt het werk aan de geslaagde mini-opera The Stronger van Gerald Barry, waarin het opera-overacteren door sopraan Kerstin Avemo botst met het tv-acteren van Hanna van Vliet. Tot slot klinkt Les biches van Francis Poulenc, begeleid door een soort powerpointpresentatie met schilderijen. Goed gespeeld, maar geen hoogtepunt in Poulencs oeuvre. Je gaat naar huis met het idee dat Adès toch echt de betere componist is.

Schatten en schandalen

Klassiek

Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Thomas Adès, werk van o.a. Adès en Barry