AlbumrecensieExit 1971

De liveopnamen van het Britse Nucleus uit 1971 zijn kraakhelder en dynamisch sterk ★★★★☆

De jazzarcheologen van het Amsterdamse 678 Records hebben met deze liveopnamen van het Britse Nucleus weer iets bijzonders gevonden, en het zoals altijd weer prachtig verzorgd op vinyl uitgebracht. De dubbel-lp bevat een liveconcert uit 1971 van de band van trompettist Ian Carr, destijds een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Britse jazz.

Carr had, voordat hij met een bijzondere bezetting van deze band (zonder gitarist Chris Spedding, maar met maar liefst twee toetsenisten) in het Rotterdamse Exit optrad, al enkele Nucleus-platen uitgebracht op het in progressieve rock gespecialiseerde Vertigo Records. Wat deze kraakheldere, dynamisch sterke liveopnamen zo bijzonder maakt, is dat Carr met zijn zevenkoppige band duidelijk zocht naar een geluid dat zowel aansloot op de toen baanbrekende elektrische jazz van Miles Davis als op de Britse progrock die destijds opkwam. 

Diverse Nucleus-leden zouden later opduiken in Soft Machine. Maar hier spelen ze vooral opzwepende, groovende jazzstukken. Sterke improvisaties van saxofonist Brian Smith, Carr zelf en de ook op hobo excellerende Karl Jenkins met Hywell Thomas op elektrische piano maken dit concert bijzonder genoeg om deze fraaie uitgave ook na een halve eeuw te rechtvaardigen.

Ian Carr’s Nucleus

Exit 1971

Jazz

★★★★☆

678 Records/Painted Dog

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden