De week in boekenCrisis bij de boekhandel

De literatuur heeft het zwaar

De coronacrisis heeft invloed op het koopgedrag van boekenlezers. ‘Het adagium ‘je vindt hier wat je niet zoekt’ is verdwenen.’

'Hou volk en veel succes', zei minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap).Beeld ANP

De zomer moet nog beginnen maar de boekhandel kijkt al met angst en beven naar het najaar. Afgelopen maandag bracht minister Van Engelshoven (OCW) op uitnodiging van de ­Koninklijke Boekverkopersbond een werkbezoek aan de schitterende nieuwe vestiging van boekhandel Broese in Utrecht, eigendom van Sandra en Erik van Doorn, opengegaan op het hoogtepunt van de coronacrisis. Ze kreeg een filmpje te zien waarin eigenaren van andere grootstedelijke boekhandels hun zorgen uitten. Binnensteden bleven stil, verjaardagen – voor veel mensen met sint en kerst dé gelegenheid om een boek te kopen – werden niet gevierd en een gierende omzetdaling was het gevolg. Dominicanen in Maastricht trok in maart en april 10 procent van het normale aantal bezoekers. De continuering van de anderhalvemetersamenleving doet grote boekhandels het ergste vrezen voor november en december, de maanden waarin ze normaal bijna een kwart van hun jaaromzet draaien. ‘Hou vol en veel succes’, zei Van Engelshoven lief: ‘Trek aan de bel als ik iets kan doen.’

De vraag is of de rest van de boekenbranche dat ook zal doen. Informeer bij tien mensen uit het boekenvak hoe het nu echt gaat en je krijgt tien verschillende antwoorden; ‘kut met peren’ zit daar nooit bij. Kleinere, regionale boekhandels hebben relatief weinig last ondervonden van corona. Uitgevers benadrukken in hun mails aan auteurs dat het bij hen stukken beter gaat dan elders. En de CPNB, het marketing- en communicatiebureau voor de boekenbranche, stuurde donderdag een juichend persbericht over het succes van de campagne #Ikleesthuis. ‘De coronacrisis bleek het uitgelezen moment voor veel Nederlanders om (weer) een boek te lezen’, aldus de CPNB: ‘De omzet van de boekverkoop is zelfs met 1 procent gestegen (alleen Nederlandstalige boeken) in vergelijking met dezelfde periode in 2019.’ Dat van die stijging met name bol heeft geprofiteerd, moet je tussen de regels door lezen: ‘De fysieke boekwinkel had in deze periode te maken met een omzetverlies van 24 procent, online groeide de omzet met 33 procent.’

Het veranderde koopgedrag heeft ook invloed op het soort verkochte boeken: er worden vooral bekende titels en kook- en kinderboeken aangeschaft. Zoals een boekhandelaar maandag tegen de minister zei: het adagium ‘je vindt hier wat je niet zoekt’ is verdwenen. De literatuur heeft het zwaar en krijgt het nog zwaarder nu boekwinkels met liquiditeitsproblemen de hand op de knip houden bij hun inkoop voor de komende maanden. Gelukkig wordt maandag de Libris Literatuur Prijs 2020 uitgereikt. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden