AchtergrondLuisterfeestjes

De ‘Listening Parties’ van Tim Burgess zijn een luisterfeestje voor liefhebbers én makers

Brits Twitter-initiatief vindt nu ook navolging in Nederland.

Pip BlomBeeld Bibian Bingen

Dat het livecircuit wereldwijd al weken stilligt is niet alleen vreselijk voor bands en artiesten, maar ook voor hun publiek. Want ook het sociale aspect is belangrijk bij concertbezoek. Voor of na een optreden in Paradiso nog even praten over de laatste plaat van die band, of over een volgend optreden waar je naar uitkijkt. 

Het is er allemaal niet meer bij. En wat moet de actieve muziekfan ’s avonds eigenlijk doen? Een plaatje draaien is natuurlijk leuk. Eindelijk tijd om alle platen en cd’s die je de afgelopen jaren hebt gekocht eens goed te beluisteren. Alleen zou het zoveel leuker zijn als je die luisterervaringen ook kon delen met gelijkgestemden.

Dergelijke sentimenten brachten de Britse popmuzikant Tim Burgess er een dikke maand geleden toe dagelijks op Twitter een zogeheten ‘Listening Party’ te organiseren.

Zijn idee is even eenvoudig als briljant. Iedere avond kiest hij twee of drie beroemd geworden popalbums uit. Om 22.00 of 23.00 uur (Nederlandse tijd) geeft hij het startsein. Dan zet je je oude Oasis-, Blur- of New Order-plaat op, die op dat moment is uitverkoren. Of je klikt het album aan op Spotify. Vervolgens deel je je ervaringen met alle anderen die met gebruik van de hashtag #TimsTwitterListeningParty hetzelfde doen.

Het is al leuk genoeg om samen met nog een paar duizend liefhebbers (want zoveel luisteraars weet Burgess iedere dag aan zich te binden) tegelijk naar dezelfde muziek te luisteren en daar je bevindingen over te delen. Wat het idee helemaal afmaakt, is dat Burgess ook de makers van die platen zover heeft gekregen mee te twitteren.

Samen met de muzikanten uit bands als Suede, The Style Council, The Chemical Brothers of Belle and Sebastian luisteren naar hun platen blijkt een heerlijk alternatief voor het bezoeken van hun concerten. Het enthousiasme wordt door de artiesten zelf gedeeld, want de meesten melden zich direct aan voor een vervolg.

De sfeer is dan ook grandioos tijdens deze feestjes. Niemand zeurt, zuigt of moppert. Er worden foto’s van albumhoezen en bijbehorende concertkaartjes vertoond, nostalgische sentimenten gedeeld en vaak moet de maker erkennen al jaren niet meer naar het betreffende album te hebben geluisterd.

De enige beperking voor host Tim Burgess is de dikte van zijn adressenboekje. De artiesten die hij weet te strikken zijn meestal Brits en groot geworden in hetzelfde decennium als dat waarin Burgess met zijn band The Charlatans floreerde. De Amerikaanse bands die tot nu toe meededen (Flaming Lips en Midlake) zitten op hetzelfde platenlabel als Burgess.

Toch is het niet alleen Brits en jaren negentig dat voorbijkomt. Zo wordt er vanavond een luisterfeestje gewijd aan het precies een jaar geleden op een Brits label verschenen album Boat van onze eigen Pip Blom. 

Voor wie zich afvraagt of we dit geweldige Britse initiatief in Nederland niet kunnen overnemen, komt de Tilburgse platenzaak Sounds met een antwoord. Zij begonnen een paar weken geleden onder de hashtag #SoundsLikeTwitter aan een soortgelijk project, met Nederlandse albums. Meindert Talma, Broeder Dieleman, VanWyck en Hallo Venray deden al mee, Bettie Serveert staat op de agenda.

Jan Kinds van Sounds, die het idee van Burgess heeft overgenomen, heeft dit gekoppeld aan de platenzaak waar hij werkt, omdat is gebleken dat er vraag ontstaat naar de behandelde albums. En dat is voor zowel de artiesten  als voor de nu ook in zwaar weer verkerende platenzaken goed nieuws. 

Wie de Britse site timstwitterlisteningparty.com bezoekt, vindt daar behalve een lijst met tientallen nog aan bod komende albums ook een rijtje met platenzaken. Daar kun je vanavond het album van Pip Blom bestellen. Maar dat kan ook gewoon in Nederland, bij Sounds Tilburg bijvoorbeeld, want ook hun luisterfeestje is vanavond om 22.00 uur gewijd aan Boat. En zo viert Pip Blom vanavond twee feestjes tegelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden