Filmrecensie De Libi

De Libi heeft een schwung waar menig Nederlandse speelfilm een puntje aan kan zuigen ★★★★☆

Wahib, Kolf en Ahammoud beleven enorme lol aan hun personages, maar vooral hun samenspel is perfect.

Filmstill uit De Libi.

Eigenlijk zou je De Libi, rond drie opgeschoten 18-jarigen die wel wat anders aan hun hoofd hebben dan school, in een Amsterdamse bioscoop moeten kijken. Dat je de zaal uitloopt en dan de stad om je heen hebt die zo vanzelfsprekend schittert in de film, van flatwijk tot hoerenbuurt. En dat je denkt: ik zou die branieschoppers nu zelf kunnen tegenkomen, terwijl ze voorbij scheuren in hun knalrode invalidenvoertuig. Want zo’n film is De Libi (straattaal voor ‘zo is het leven’): eentje die zo enthousiast bij zijn helden achterop springt, dat die daardoor vanaf de allereerste minuut springlevend worden.

Vrienden Bilal (Bilal Wahib), Gregg (Daniel Kolf) en Kevin (Oussama Ahammoud) geven geen snars om hun eindexamen. Veel belangrijker is het dat ze op de gastenlijst van club Jimmy Woo komen te staan, omdat Bilal tegen de leuke Jessie (Isabella Depeweg) heeft opgeschept dat ze daar vaste gasten zijn. Geef ze eens ongelijk, lijken schrijver en regisseur Shady El-Hamus en coscenarist Jeroen Scholten van Aschat te zeggen door de hele film aan die ene missie te besteden.

Scholten van Aschat schreef ook mee aan het scenario van Viktor van der Valks eigenwijze drama Nocturne (2019). Met die film deelt El-Hamus’ regiedebuut een voorkeur voor sfeer en spontaniteit boven een strakke plot, en net als Nocturne haakt De Libi graag aan bij filmklassiekers - vooral Federico Fellini’s I vitelloni (1953), over een stel doelloze dralers, en John Hughes’ spijbelkomedie Ferris Bueller’s Day Off (1986). Alleen al de verrassend humoristische scène waarin een geschiedenisles zó saai uitpakt dat de docent in slow motion praat, lijkt een heerlijk eerbetoon aan Hughes’ film.

En zo zijn er veel meer momenten in De Libi die eigenlijk te flauw voor woorden zouden moeten zijn en tóch werken: zelfs wanneer Bilal en Gregg verdwaalde toeristen richting Amstelveen sturen, is dat erg grappig. Nooit te zwaar of te licht, heeft De Libi een schwung waar menig Nederlandse speelfilm een puntje aan kan zuigen.

Soms zijn de wederwaardigheden van de jongens wat stripachtig, maar dat maakt hun zorgen niet minder reëel. De drie doen stoer, maar barsten van de onzekerheid. Ze worden vanwege hun Marokkaanse en Surinaamse achtergrond akelig snel afgeschreven, klooien wat aan, maar koesteren het diepe verlangen om gezien te worden. Vol empathie buigt El-Hamus zich over zijn helden, terwijl hij zich dolgraag laat aansteken door hun rusteloosheid.

Ook Wahib, Kolf en Ahammoud, alle onder meer bekend van de misdaadserie Mocro Maffia, beleven enorme lol aan hun personages. Wahib (20), die eerder met El-Hamus samenwerkte in diens sterke kortfilm Malik (2017), maakt de meeste indruk. Virtuoos wisselt hij tussen bluf, ernst en ongedurigheid, in een rol die hem letterlijk op het lijf werd geschreven.

Vooral het samenspel van het trio is perfect. Of de jongens nu ijsjes in elkaars gezicht duwen, gestampte paracetamolletjes dealen aan een stel doorgesnoven hipsters of op het strand naar de zonsopkomst kijken: je ziet geen filmpersonages, maar vrienden voor het leven.

Verbetering: In een eerdere versie van deze recensie stond dat het personage Bilal tegen de leuke Liv, gespeeld door Vera Bulder, opschepte. Dat moest zijn: tegen Jessie, gespeeld door Isabella Depeweg.

★★★★☆

De Libi

Komedie