De leukste online televisieseries voor u op een rij gezet

Terwijl televisieseries aan strenge eisen moeten voldoen, is internet een vrijplaats voor makers van drama. Het is dé manier om een onafhankelijke webserie te produceren. Volkskrant tipt de leukste.

Sara en Joris (Stefanie van Leersum en Matthijs IJgosse) Beeld Screenshot

High Maintenance
High Maintenance draait om een wietkoerier in New York. Hij is als personage slechts een aanknopingspunt. Elke aflevering heeft nieuwe hoofdpersonen: de mensen die wiet bestellen.

Verwacht geen slappe stonerhumor. De drugsgebruikers zijn gewone grootstedelijke twintigers, dertigers en veertigers. Ze hebben banen, partners en kinderen. De personages en hun problemen worden terloops geïntroduceerd. Zo zien we een vrouw van 40 met een groepje hobbyisten vogels kijken in het park. Langzaam komen we erachter dat ze ziek is, waarschijnlijk kanker, en dat ze daarom geen eetlust heeft.

Elke keer zijn het dit soort voyeuristische genoegens die de afleveringen de moeite waard maken; je kunt mensen in hun huis bespieden. Want dat is wat 'the guy', zoals iedereen de goedaardige fietskoerier noemt, doet: hij komt achter de voordeur. Dat maakt de keuze om de serie rond hem te laten draaien zo geslaagd: het vluchtige stedelijke leven waar duizenden levens elkaar kruisen wordt inzichtelijk gemaakt.

Helpingyoumaintain.com, dertien afleveringen, tussen 6 en 13 minuten, lopend. Hieronder aflevering: Stevie

The Outs
Er wordt geen enkele subcultuur zo vakkundig uit de mainstreammedia verdreven als de gaygemeenschap (hoewel het de laatste jaren met series als Looking, Orange Is The New Black en The L Word iets beter wordt). Geen wonder dus dat er online talloze series zijn over homo's, lesbo's en hun belevingswerelden. De beste is waarschijnlijk The Outs, over een groep vrienden uit Brooklyn.

De serie, volledig gecrowdfund via Kickstarter, is geschreven door Adam Goldman, die ook acteert en regisseert. Het verhaal is eerlijk over de liefdeslevens van homo's en zodoende ook geestig zonder de spot met de gayscene te drijven. De manier waarop sms'jes worden geïntegreerd in de serie, als de tekstwolkjes van de smartphone, werd later overgenomen door House of Cards (strikt genomen ook een webserie, alleen dan met een gigantisch budget).

Theouts.squarespace.com, zeven afleveringen tussen 12 en 28 minuten, afgerond. Hieronder aflevering 1 van The Outs: Stage of the Union

Submissions Only
Veel webseries lijken op het wereldje van Girls, de populaire HBO-serie rond schrijfster-in-spe Hannah Horvath. Narcisme, geldproblemen en creatieve ontplooiing zijn de terugkerende thema's. Lena Dunham, die Girls schrijft, regisseert en de hoofdrol speelt, zou op haar beurt weer geïnspireerd zijn door een webserie: Broad City, over twee vriendinnen in New York. Deze cultserie, met korte amateuristisch gedraaide afleveringen van ongeveer 2 minuten, liep van 2009 tot 2011 en is sinds dit jaar een tv-serie van 21 minuten bij Comedy Central.

In die Brooklyn-scene draait het vaak om jonge mensen die het proberen te maken in de grote stad, als schrijver, acteur of artiest. Zo ook Submissions Only, een komische webserie over aspirerende toneelspelers op Broadway. Een van de eerste afleveringen gaat over de actrice Penny Reilly, die blij is met haar rol in een musical, maar er gaandeweg achterkomt dat haar rol zo klein is - zittend achter een piano - dat het publiek haar niet kan zien. Kate Wetherhead, die de rol speelt, maakte het echt mee. Samen met Andrew Keenan-Bolger schreef en regisseerde ze de serie.

Submissionsonly.com, drie seizoenen van acht afleveringen, lopend.
Hieronder aflevering 1 van Submissions Only: Old Lace

Zes Dates
Even voyeuristisch en meanderend als High Maintenance is Zes Dates, een Nederlandse webserie uit 2013 van scenarioschrijver Daan Windhorst (tevens satiricus van De Correspondent) en regisseur Ivo van Aart. De titel vat kernachtig het concept samen: in elke van de zes afleveringen zien we een date van Joris en Sara. Ze drinken een kop koffie, koken samen of lopen wat door de stad. Hun ontmoetingen zitten vol intieme momenten, ongemakkelijke botsingen en afdwalende gesprekken. De serie is in een maand tijd bedacht en gemaakt, zegt Windhorst. 'Het was voor ons de enige manier iets nieuws of spannends te maken.'

Zes Dates is geschikt voor een nichepubliek: de intellectuele, randstedelijke twintiger die, opgevoed door films en series, vanaf een metawolk op zichzelf reflecteert, bewust van alle clichés en ongemakkelijkheden die bij het daten komen kijken.

Zesdates.nl, zes afleveringen, tussen 5 en 7 minuten, afgerond. Hieronder: date één.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden