Recensie Artemis Quartett

De leden van het Artemis Quartett kennen elkaar net, maar voelen elkaar feilloos aan ★★★★☆

De strijkers maken van Schuberts Der Tod und das Mädchen een prachtig spel van donker en licht. 

Het vernieuwde Artemis Quartett, met Harriet Krijgh (links). Beeld Felix Broede

Jubileum en doorstart in één was het. Donderdagavond vierde het Duitse Artemis Quartett zijn dertigjarig bestaan en stelde daarnaast twee nieuwe leden voor aan het Nederlandse publiek. Plaats van handeling: een tot op het podium met bezoekers volgestouwde Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. De recentste personele wisseling bracht het kwartet afgelopen voorjaar violist Suyoen Kim en de Nederlandse cellist Harriet Krijgh.

In mei gaf het Artemis Quartett zijn Weense debuut in de nieuwe samenstelling. De Volkskrant was erbij. ‘Het werd zo’n uitvoering waarin je als recensent vergeet om iets in je notitieboekje te schrijven.’

De violisten en altviolist spelen staand, wat een prettige beweeglijkheid geeft. Ze draaien zich met solistische lijnen geregeld een kwartslag naar de zaal en maken het publiek deelgenoot van hun spel. Dat spel schuurde en gromde in het weerbarstige Tweede strijkkwartet van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. Het Artemis Quartett laat in de langzame opening met scherp aangezette dissonanten een donkere wereld zien. Het walsje in het tweede deel wordt met vette accenten een boertige dans, als om te laten zien dat een glimlach er nooit in zal slagen somberte te verhullen. En dan lijkt in het vierde deel de bekende, licht melancholieke zangerige kant van Tsjaikovski te klinken, komt hij ineens aan met een fuga. Zwaarte ligt dan op de loer, maar het Artemis brengt de barokke meerstemmigheid vederlicht.

Franz Schuberts Der Tod und das Mädchen krijgt bij het Artemis Quartett precies dat spel van donker en licht en van dood en leven dat het moet hebben. Ze kennen elkaar relatief kort, maar de Artemis-leden voelen elkaar feilloos aan. Rauw, hard en onverbiddelijk klinkt hun nood, zacht en helder hun troost.

Artemis Quartett

★★★★☆

Klassiek

Tsjaikovski en Schubert

19/9, Concertgebouw, Amsterdam

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden