RecensieDe laatste dichters

De laatste dichters bevat kippenvelmomenten maar is te onsamenhangend en warrig ★★☆☆☆

Acteurs die als ‘zichzelf’ debatteren over de thematiek is een intussen clichématige stijlfiguur.

De laatste dichtersBeeld Jean van Lingen

Wie de voorstelling De laatste dichters van Urban Myth bezoekt, kan zich maar beter goed inlezen. Want hoewel de toeschouwer bijna twee uur lang ronddwaalt in hun biografie, is die aan het slot nauwelijks iets wijzer over The Last Poets. Daarvoor is deze voorstelling te fragmentarisch en associatief.

Regisseur Jörgen Tjon A Fong gaat hink-stap-sprongsgewijs door de levens van de invloedrijke dichters die zich met hun activistische ‘beat poems’ in de frontlinie van de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging bevonden. Maar scènes uit hun jeugd of latere (liefdes)leven lijken lukraak gekozen en de warrige dramaturgie biedt nauwelijks samenhang. Die komt wel van het sterke muzikale panorama eromheen, met hypnotiserende elektronica en geselende drumritmes, aangevuld met fraaie vocale bijdragen van Pink Oculus. De laatste dichters kent een paar muzikale kippenvelmomenten en ook de briljante voordracht door Tarikh Janssen van Niggers are scared of Revolution is zo'n moment.

Tjon A Fong heeft het verhaal van The Last Poets willen verbinden aan het huidige identiteitsdebat en doet dat door de acteurs als ‘zichzelf’ te laten debatteren over de thematiek – een intussen clichématige stijlfiguur. Het begint hier goed, als Uriah Havertong een woeste monoloog over zijn positie als zwarte acteur naadloos laat overvloeien in het opzwepende When te Revolution Comes – wéér zo’n kippenvelmoment. Maar na Havertong wil ook Birgit Schuurman haar zegje doen; als vrouw heeft zij het immers óók moeilijk, en dan volgt nog Cees Geel, over zijn arme afkomst. Zo worden alle minderheden en vooroordelen gelijkgeschakeld: een venijnige dooddoener in het debat en een ongelukkige keuze bij een voorstelling over institutioneel racisme.

De laatste dichters

Muziektheater

★★☆☆☆