De kunstliefhebbers melden zich weer

Een door zwaluwen bescheten doekje gaat voor 10 duizend euro van de hand op de Frieze beurs in Londen. ‘De markt’ heeft weer vertrouwen in de kunst.

Of de Amerikanen nog wel zouden komen. Velen op de Frieze Art Fair in Londen lagen er wakker van. Maar tijdens de opening, afgelopen woensdag, maakt niemand zich meer druk. Er is genoeg klandizie. Er wordt genoeg verkocht. En de prijzen blijven onverminderd hoog.

De kunstbeurs heeft het dan ook goed aangepakt. Of beter, Londen pakt het goed aan. De stad explodeert zowat van de beeldende kunst. In Tate Modern tentoonstellingen van de Pool Miroslaw Balka. Tate Britain toont de jaarlijkse Turner Prize. In de Royal Academy is Anish Kapoor. De Wallace Collection laat de nieuwste schilderijen van Damien Hirst zien. De Saatchi Gallery de laatste generatie abstracte Amerikanen. In de Serpentine Gallery hangen de schilderijen van Gustav Metzger. En dan zijn er nog tientallen galerieshows.

Bovendien is alles op elkaar afgestemd. De opzet is doordacht. Niets wordt aan het toeval overgelaten om een maximaal rendement te verkrijgen. Dat John Baldessari op de beurs een wat vermoeide indruk maakt, is niet voor niets. De oude bard uit Californië werd nog niet zo lang geleden gehuldigd in Maastricht (BACA laureaat) en Venetië (Gouden Leeuw), heeft nu een solo in de Tate Modern, een paar galeriepresentaties in de stad en is nadrukkelijk aanwezig op Frieze. Hetzelfde geldt voor vele andere kunstenaars, variërend van Ed Ruscha en Kapoor tot Thomas Houseago en Monika Sosnowska. Het rondzingen van een naam plus oeuvre garandeert succes. En stijgende prijzen. Niet zo vreemd dat Baldessari na Gerhard Richter de tweede plaats inneemt op de Artist Confidence Ranking, een graadmeter voor het vertrouwen dat de markt in een kunstenaar heeft.

Aan dat vertrouwen was de markt overigens maar al te zeer toe. De afgelopen maanden liepen de verkoopcijfers een behoorlijke dreun op. De stagnatie was begin dit jaar van Amerika overgewaaid naar Europa. Maar, zegt galeriehoudster Juliette Jongma, ‘de paniek is eruit. Kopers komen erachter dat hun huis niet is ingestort, en dat ze niet elke dag droge rijst hoeven te eten.’

Het blijft nog wat aarzelend – veel kopers nemen een optie of gaan eerst nog wat verder kijken – maar het begin is er. Aardige bijkomstigheid: inmiddels is het kaf van het koren gescheiden. Frank Demaegd van Zeno X Gallery in Antwerpen: ‘De snelle speculant die feitelijk niet in kunst maar wel in de prijs ervan was geïnteresseerd, met de gedachte in het achterhoofd hoeveel het zou opleveren bij een eventuele doorverkoop, die speculanten zie je niet meer.’

De liefhebbers hebben zich weer gemeld. En naar het schijnt is hun portemonnee inmiddels ook weer aangevuld. Want verwacht niet dat alles op Frieze voor een prikje te koop is, omdat er zieltjes gewonnen moeten worden. Er zijn foto’s van 20 duizend euro en er is een wandvullend schilderij van Sigmar Polke van tegen het miljoen. In het alternatieve deel van Frieze (met galeries die zes jaar of jonger zijn) is de vraagprijs voor een negen ton wegende kettingberg 75 duizend euro. De kleine witte doekjes van Henrik Hakansson, bescheten door zwaluwen, gaan voor 10 duizend van de hand. Kassa! En het wordt allemaal nog verkocht ook.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden