De krant, of liever: de website, vernieuwt

Hebt u hem bewaard, de papieren Volkskrant van afgelopen woensdag? Vast niet. Want hoewel het een uitzonderlijke krant was, met twee voorpagina’s, was het een reguliere nieuwskrant....

Dat laatste is wel interessant, ook voor de papieren lezers. Want met de vernieuwing van de website, verandert er ook iets in de manier van werken van de redactie. De krant is niet langer gefixeerd op één verschijningsmoment, de vroege ochtend, maar werkt aan een nieuwsvoorziening die 24 uur per dag moet doorgaan, net als het nieuws zelf. Zo wordt dagelijks om vier uur in de middag een internetkrant uitgebracht, af te drukken op papier op A4-formaat: handig voor in de trein of de file.

Al die vernieuwingen hebben hun sporen nagelaten op de redactie. Een deel van de redactieruimte is omgebouwd tot wat in het Angelsaksische jargon een newsroom heet. Daar wordt bepaald welk nieuws waar terechtkomt. Gaat het direct naar de website, en in welke vorm, maken we een videoverslag voor vk.tv, brengen we ons eigen radiobulletin uit of bewaren we het nieuws voor de papieren krant van morgenochtend?

Dat laatste zal alleen in uitzonderlijke gevallen gebeuren, met echt grote exclusieve primeurs, die een mooie voorpagina en veel losse verkoop garanderen. Ander nieuws, ook al is het een beetje exclusief, gaat wel zo snel mogelijk naar de website, zodat die zo actueel wordt als maar kan. Uiteindelijk wil de hoofdredactie de newsroom 24 uur per dag laten draaien, maar zo ver is het nog niet. De stille uren in de vroege nacht, zeg tussen een uur ‘s nachts en zes uur in de ochtend, blijven voorlopig onbezet. In die uren wordt de website nog te weinig bezocht.

Je kunt je overigens afvragen of dat geen zaak is van oorzaak en gevolg. Als de lezer weet dat de website in de nacht niet wordt ververst, heeft hij ook geen reden die te bezoeken. Maar dat kan heel goed veranderen als die website wel wordt bijgehouden en actueler is dan teletekst.

Tot zo ver het goede nieuws, al weet ik dat er ook nu weer lezers zullen zijn die klagen over zoveel vernieuwingen en investeringen voor een krant op internet. Zij hebben geen computer, laat staan internet, en hebben dus niets aan al die grote veranderingen. Dat is misschien zo, maar hen wordt niets onthouden, zij krijgen gewoon de papieren krant, zo actueel als mogelijk. Alleen probeert de krant ook anderen aan zich te binden, via de website en nieuwe multimedia-technieken.

Lezers worden zo uitgedaagd actief met hun krant bezig te zijn. Ze kunnen on-line reageren op de website, hun eigen foto’s insturen en direct commentaar geven op de krant.

Dat is een grote verbetering, zeker als de redactie ook de bereidheid heeft te luisteren naar wat die lezers te berde brengen. Want ruimte geven voor reacties is één, er vervolgens ook iets mee doen, ze serieus nemen, is iets anders, maar zeker zo belangrijk.

Bovendien komt er plaats op de website voor ingezonden brieven. Dagelijks wordt een selectie uit de vele brieven die binnenkomen, op de website geplaatst. Daarmee komt de redactie tegemoet aan een wens die al lang leeft onder lezers, al zou het mijns inziens beter zijn als alle brieven aan de krant uiteindelijk ergens digitaal zijn te zien. Dan komt er mogelijk ook een einde aan het vaak gehoorde verwijt dat de redactie niet eerlijk selecteert uit de brieven die binnenkomen. Mij is dat overigens nooit gebleken, maar het overkomt me geregeld dat mensen een niet geplaatste brief opsturen als bewijs voor die stelling: ‘Ik telde deze week tien onzinbrieven, maar die ene van mij, die er wel toe doet, heeft de krant niet gehaald.’

Die brief kan dan op de website, probleem opgelost: niet in de papieren krant, wel te lezen onder de vlag van de krant.

Thom Meens

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.