Recensie Theater

De koning sterft weet niet helemaal te overtuigen - gevoel van urgentie ontbreekt (drie sterren)

In De koning sterft geeft Abke Haring een bij vlagen hypnotiserende performance.

Abke Haring en Krisjan Schellingerhout in De koning sterft. Beeld Sanne Peper

Een stokoud lefgozertje is het, de koning. Abke Haring speelt hem in Ionesco’s De koning sterft (1962) broos maar brutaal, als een bejaarde popster. Zijn dood mag zich dan hebben aangekondigd, maar ho ho, híj zal niet sterven. Hij? De grote heerser, de almachtige, die de seizoenen bedacht, de atoomsplitsing, Rome, New York, Parijs? Welnee. Ionesco’s koning klampt zich vast aan het leven met de megalomanie die ons allemaal alleenheersers maakt in ons eigen heelal. Alles bestaat omdat wij bestaan, dus hoe kan de wereld doorgaan als wij sterven? Wij zijn goden in het diepst van onze gedachten.

De Frans-Roemeense absurdist Eugène Ionesco schreef een wrangkomische parabel, deels afrekening met het type wrede heerser, deels verkenning van zijn eigen stervensangst. In de regie van Olivier Diepenhorst ligt de nadruk op dat laatste. De wandaden van de vorst komen slechts terloops ter sprake, en in de vertolking van Haring is het onmogelijk geen sympathie voor hem te voelen. Het paniekerige geworstel met zijn naderende einde is deerniswekkend.

Vaardig gemaakt is deze voorstelling, met een fraai toneelbeeld, leuke spelers, en Haring die een bij vlagen hypnotiserende performance geeft – haar beheersing van haar lichaam, expressie en mimiek zijn bijkans volmaakt. Soms is ze danser, dan instrument, dan slechts een enkele, trillende snaar. Ontroerend. Toch weet De koning sterft niet helemaal te overtuigen. Wat ontbreekt is een gevoel van urgentie; waarom wil Diepenhorst juist dít stuk nu brengen? Wat wil hij ermee zeggen, over ons, over deze tijd? Deze sympathieke voorstelling blijft het antwoord helaas schuldig.

De koning sterft. Van Eugène Ionesco door Toneelschuur Producties. 26/1, Toneelschuur, Haarlem. Daar t/m 9/3.

Abke Haring in De koning sterft. Beeld Sanne Peper