De koerswijziging van Paramore is nog niet erg aangeslagen bij de vele millennials in het publiek

De anonieme bandleden vertaalden het nieuwe albumgeluid van Paramore naar een dorre, non-descripte sound. Zangeres Hayley Williams lijkt de afgelopen tien jaar geleden geen nieuw publiek te hebben aangeboord.

Paramore Beeld Ben Houdijk

De eerste keer dat de Amerikaanse rockband Paramore Amsterdam aandeed was dik tien jaar geleden. Toen heette de Afas Live, waar de band dinsdag stond, nog Heineken Music Hall en was Paramore het voorprogramma van My Chemical Romance. Beide bands hadden naam gemaakt via MySpace, wat inmiddels een relikwie uit een grijs verleden is.

Hayley Williams, de flegmatieke zangeres van Paramore, herinnerde het vooral uit millennials bestaande publiek in de Afas Live dinsdagavond nog wel even aan haar MySpace-profiel voordat ze haar grootste hit Misery Business (2007) inzette. Een beetje verontschuldigend, alsof ze zich voor haar verleden schaamde, maar het was wel duidelijk dat het publiek vooral de oudere liedjes in het hart heeft gesloten. De koerswijziging van het vorig jaar verschenen album After Laughter is nog niet erg aangeslagen.

Paramore (**), pop
16/1, Afas Live, Amsterdam

De emo-rock van weleer heeft plaatsgemaakt voor een luchtigere synthipopvariant. Wat zoveel betekent als dat de jarennegentigsound van weleer meer naar de jaren tachtig is omgebogen. Hard Times en Fake Happy zijn ook pakkende liedjes, die dinsdag veel bijval kregen, maar een nieuw publiek lijken ze er nog niet mee te hebben aangeboord.

Na de uitverkochte show in het Tilburgse 013, een half jaar geleden, kon het balkon dinsdag in de Afas Live dicht blijven. De kleine vierduizend bezoekers zagen een sterke frontvrouw, helaas begeleid door zes anoniem spelende mannen om haar heen.

Zeven man sterk klonk Paramore als een rammelend indietrio. Geen idee wat die drie gitaristen beoogden, maar ze vertaalden het knisperende nieuwe albumgeluid live naar een dorre, non-descripte sound.

Paramore Beeld Ben Houdijk

Gelukkig zong Williams sterk en straalde ze een aangenaam soort begeestering uit. In de kern van haar muziek is ook niet veel veranderd. Puntige, melodieuze rocksongs met halverwege de ballad Hate to See Your Heart Break: best aardig, maar nogal obligaat. Net als de fan die Misery Business, nog altijd het sterkste Paramore-liedje, op het podium mee mocht zingen.

Dat het zo lang duurde voordat Hayley Williams iemand vond die haar bij wilde staan, zegt ook wel iets over de gretigheid van haar publiek, dat tien jaar ouder is geworden en geen jonge aanwas heeft gekregen.

Paramore Beeld Ben Houdijk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden