KUNSTWERK VAN DE WEEKTiny House, 2020

De knusse kant van quarantaine

Maximum Calm: een expositie van tekeningen in de vorm van een digitaal boek. Beeld Natascha Libbert

Wekelijks bespreekt V een kunstwerk dat nú om aandacht vraagt.

Online exposities, virtuele tours, digitale kijkkamers, hoe het ook mag heten, er zijn er nu meer dan genoeg. Imposante kunstwerken verschenen als matig aantrekkelijke postzegeltjes op het kleine scherm van mijn laptop. Omdat het even niet anders kon. Ik klikte er onaangedaan doorheen. De aankondiging die de Amsterdamse galerie Andriesse Eyck stuurde, was weer eens wat anders: ‘Maximum Calm: een tekeningenexpositie in de vorm van een digitaal boek’. Huh?

Nou ja, precies dat dus. Negen kunstenaars die het goed kunnen op papier, samen in één boek op mijn beeldscherm. En terwijl ik daar doorheen klik gebeurt er iets onverwachts. Wat die andere kunstwerken in mijn browser niet lukte: deze pixels worden een ding. Al snel klik ik niet meer, ik blader. Ik kan het papier haast ruiken. Het zijn deels tekeningen die in lockdown zijn ontstaan, samengesteld door kunstenaar Marijn van Kreij.

Ik raak verknocht aan de eerste tekening. Een heel zoet plaatje: een klein doorzichtig huisje in een goudkleurig rondje. Twee met elkaar vergroeide poppetjes dobberen in de woonkamer. Dat zijn veel verkleinwoorden, sorry voor wie daar allergisch voor is, maar ik zie gewoon dat dit een klein kunstwerk is. Ik heb kennelijk onbewust een maat verzonnen voor mijn digitale boek. En die klopt redelijk, het kunstwerk meet 7,5 x 6 cm. Eindelijk past de schaal van kunst weer eens bij hoe ik het voor me zie.

Maximum calm: een expositie van tekeningen in de vorm van een digitaal boek. Beeld Natascha Libbert

Rory Pilgrim maakte dit tafereel. Het ontroert me. Die poppetjes zijn tot elkaar veroordeeld, maar ze willen ook niet weg, dat zie je meteen. Dit huisje blijft niet op virtuele afstand, ik zit er middenin. Ik denk aan hoe knus mijn ongekozen opsluiting soms voelt. In dat gouden rondje om ons huis kwamen al scheurtjes. 

Vrienden komen door die kiertjes weer voorzichtig naar binnen, wat heerlijk is en de buitenwereld trekt aan ons, wat soms ook zeer doet. Dit kunstwerk wekt daarom bij mij instant-nostalgie op. Het lukt me kennelijk nu al, of juist nu, die hele quarantaine te idealiseren. Alsof het een lange aaneengesloten knuffelpartij was, zonder stress, frustratie, pijn en verdriet om alles wat tot stilstand en op afstand kwam. 

Beeld uit Pilgrims film The Undercurrent, 2019. Beeld Filmstill The undercurrent / Courtesy andriesse-eyck galerie/Rory Pilgrim

Pilgrim is specialist in het opwekken van zulke romantische gevoelens. Hier lukte hem dat op kleine schaal, in potlood, verf en glitternagellak (!), vorig jaar presenteerde hij in het Stedelijk Museum in Amsterdam een dromerige film over jonge idealistische Amerikanen. De kunstenaar is dus niet alleen goed op papier, maar ook met film, in woorden en zelfs met muziek. Hij won de belangrijke Nederlandse kunstprijs Prix de Rome met die film The Undercurrent. De titel van deze ‘tekeningenexpositie in de vorm van een digitaal boek’ komt uit een prachtig liedje uit de film. Een goed voornemen ook: ‘Ik wil voelen dat alles ertoe doet, in maximale crisis, in maximale kalmte.’ 

Wie: Rory Pilgrim (32)

Wat: Tiny House, 2020

Waar: Op andriesse-eyck.com en op afspraak in galerie Andriesse Eyck in Amsterdam t/m 05/09.

Prijs: 950 euro

Meer Rory Pilgrim? Op de pontjes over het Amsterdamse IJ vaart dit weekend ook kunst van Pilgrim: twee vlaggen als onderdeel van het Amsterdam Ferry Festival. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden