De kleren die u straks gaat kopen zijn van deze nieuwe generatie Japanse ontwerpers

Denk je aan Japanse mode dan denk je aan een grootheid als Yamamoto. Maar let op, er is een nieuwe generatie ontwerpers opgestaan die kleren maken die straks iedereen wil.

Jong, hip en een hype: white mountaineering is ook hier in opkomst. Beeld Peter Stigter

White Mountaineering

Net als de rest van zijn landgenoten die momenteel naam maken in Europa heeft ontwerper Yosuke Aizawa veel geleerd van de eerste generatie Japanse ontwerpers die in de jaren tachtig furore maakten in Parijs. Voordat hij in 2006 voor zichzelf begon, werkte hij jarenlang voor de befaamde Junya Watanabe. White Mountaineering is een ander type merk dan de hierna besproken merken Sacai en Kolor: het is meer streetwear dan high fashion. Baggy broeken, ruime sweaters, innovatieve materialen. Het werk van Aizawa is geliefd onder jongeren die hun geld liever uitgeven aan een functioneel jack of een comfortabele sweater dan aan een galajurk. Simpel gesteld is White Mountaineering het Japanse antwoord op Supreme, een bekend Amerikaans streetwearmerk. Aizawa presenteerde al outdoorkleding op de catwalk lang voordat dat mode was. Dat toonaangevende ontwerpers als Demna Gvasalia inmiddels ook aan de haal zijn gegaan met gore-tex en ander 'high performance'-materiaal, is goed nieuws voor zijn merk. White Mountaineering heeft de laatste paar seizoenen flink aan populariteit gewonnen en bij de shows in Parijs wordt het steeds drukker. Ondertussen werkte Aizawa samen met onder meer Adidas, Saucony, Burton, Teva en Barbour - voor al die spullen stonden liefhebbers in de rij.

Sacai

'The Sacai century', kopte modemagazine i-D eind vorig jaar op de website. Dus zo groots wordt er in modekringen over dit merk gedacht. Poortwachters van de goede smaak, zoals Anna Wintour, Suzy Menkes en Karl Lagerfeld, zijn al jaren fan van ontwerper Chitose Abe. De kracht van haar werk zit 'm in het feit dat ze heel goed snapt dat vrouwen van nu van alles tegelijk willen zijn. Ze maakt kleren waarmee je zo van de crèche naar kantoor holt en ook goede sier maakt tijdens een borrel of diner. Abe gebruikt vaak twee kledingstukken om tot een nieuw ontwerp te komen. Denk aan een jas die het midden houdt tussen een klassieke peacoat (wollen, korte, double-breasted jas) en een sportieve parka. Een stoere denim wikkelrok met een verleidelijke onderrok van kant. Een gestreepte katoenen blouse met een voorpand van een gebreid vest. Technisch is deze ontwerper bijzonder sterk. Voordat ze in 1999 met Sacai begon, werkte ze jarenlang als patroonsnijder voor Rei Kawakubo van Comme des Garçons en later als ontwerper voor Junya Watanabe. Pas in 2011 maakte Abe, die nog steeds eigen baas is, de stap naar Europa.

Hét grote nieuwe Japanse modemerk in Europa is Sacal, van ontwerpster Chitose Abe. Beeld Peter Stigter

Kolor

Zíj begon met vrouwenkleding terwijl híj met mannenkleding begon: Junichi Abe van het merk Kolor is de man van Chitose Abe. Intussen maken ze allebei kleren voor zowel mannen als vrouwen. Samen vormen ze Japans invloedrijkste designkoppel. Ze leerden elkaar kennen toen ze allebei voor Junya Watanabe werkten. Dus ook met de ontwerpskills van Abe, die in 2004 met Kolor begon, zit het wel goed. Zijn kleding is over het algemeen wat minder uitgesproken dan die van Sacai, maar hij houdt er wel eenzelfde designfilosofie op na. Ook hij gebruikt stijlkenmerken van verschillende kledingstukken om tot iets nieuws te komen, ook hij vindt functionaliteit en comfort belangrijk en ook hij heeft een zwak voor innovatieve materialen. Een gebreid vest met een houtje-touwtjesluiting. Een geruit jasje met opgestikte nylon zakken. Een nette pantalon met patchwork details. Tegenwoordig zijn Kolor en Sacai belangrijke concurrenten van elkaar, maar de ontwerpers, die allebei zelden met de pers praten, bemoeien zich niet met elkaars werk. Kolor is nog lang niet zo'n bekende merknaam als Sacai. En de vraag is of dat erin zit, want Junichi heeft geen zin in de concessies die het pleasen van een groter publiek met zich meebrengt.

Klinkt niet Japans, is het wel: Kolor, merk voor kenners. Beeld Peter Stigter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden