Stijlpastoor

De kleine knoop vormt een geraffineerde, bijna tedere pendant tegenover de stroppen van vastgoedformaat

Zonde dat de kleine knoop hier in het verdomhoekje is beland, vindt Esquire-hoofdredacteur Arno Kantelberg.

John F. Kennedy. Beeld Getty Images
John F. Kennedy.Beeld Getty Images

In Trio, de laatste roman van William Boyd, worden de levens van drie protagonisten verweven. Een van de drie is een oudere filmproducent die tijdens opnamen in Brighton langzaam uit de kast komt. Ergens wordt hem gevraagd: ‘What happened to your lip, by the way?’ Waarop hij antwoordt: ‘I was punched in the mouth by a French philosopher.

Frantz Fanon. Beeld Hollandse Hoogte / AFP
Frantz Fanon.Beeld Hollandse Hoogte / AFP

De Franse filosoof in kwestie is een anti-koloniale diva met een nogal dwingend karakter, losjes gebaseerd op Frantz Fanon, de Franse revolutionair die al op jonge leeftijd stierf. Hij liet twee standaardwerken na, alsook een beste verzameling stropdassen. Heel buigzaam zijn die boeken niet, maar de teneur is volgens mij dat onze sociale structuur de bron is van alle kwaad, want nog altijd doordrenkt van kolonialisme. Je zou zeggen dat die boodschap koren op de molen is van de huidige Nederlandse activisten, ware het niet dat de winkelmeisjes in het warenhuis dat Woke heet hun sores bij voorkeur in Amerika inkopen. Terwijl zeker Surinaams- en Antilliaans-gewortelden meer gemeen hebben met de in Martinique geboren Fanon.

Op de weinige foto’s die van hem bestaan, gaat Fanon steevast soepel en smal gestropt. Zijn dassen – altijd met patroon, vaak een streepje – doen vanwege de omvang denken aan John F. Kennedy, een generatiegenoot die twee jaar na hem zou overlijden. Net als de Fransman was Kennedy ook een ami van de petit noeud, de kleine knoop. Tegenwoordig hanteren we voor deze jazzy ogende strop de term oriëntaalse knoop, vanwege de populariteit ervan in Azië. Bij ons in het Westen is-ie volledig in het verdomhoekje beland, terwijl het toch een geraffineerde, bijna tedere pendant vormt tegenover de stroppen van vastgoedformaat die door Pim Fortuyn werden gepopulariseerd.

De onderliggende techniek is net iets anders dan die voor de four-in-hand. Je drapeert je das omgekeerd over je schouders, dus met de onderzijde/achterkant naar boven/buiten. Daarna kruis je de brede zijde ónder de dunne zijde (bij de four-in-hand gaat-ie er óverheen); vervolgens rondje maken, achterlangs halen en er van bovenaf in laten vallen. Tipje: als u de eerste keer achterlangs gaat met de voorzijde, draait u dat gedeelte als een schroef. Door die twist komt uiteindelijk zowel het voorste gedeelte als het achterste gedeelte van uw das met de juiste kant naar voren. En uw strop wordt er nóg kleiner van. Let op: kies een boord met de punten naar beneden, zoals hierboven, want bij een wijd boordje gaat de strop zwemmen. Voor kleding en kolonialisme geldt: context is alles.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden