Column Robert van Gijssel

De klassenstrijd in het concertwezen begint uit de hand te lopen

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Merlijn Kerkhof, Rutger Pontzen of Herien Wensink stelling in de wereld van film, ­muziek, theater of beeldende kunst.

Er was weinig mis met het concert van Metallica in de Johan Cruijff Arena, vorige week dinsdag. De sfeer zat er lekker in, iedereen zong ouderwets gezellig mee. En toch liep het publiek ver voor aanvang van de show tegen een muur op. De vroege vogels, die nu eenmaal graag op tijd komen om een fijne plek te bemachtigen, zo dicht mogelijk bij het podium, vlogen al halverwege het enorme veld in de vangnetten van de ‘golden circle’. De enorme, exorbitant grote golden circle dus, die bij Metallica was veranderd in een reusachtige renbaan voor luxepaardjes.

De golden circle is een modern fenomeen in het concertcircuit. Het is een soort geïnstitutionaliseerde ‘snake pit’, die woelige kluit publiek vlak voor het podium waarin fanatieke liefhebbers zich voorheen gewoon pleegden te wurmen, maar waarvoor ze tegenwoordig extra moeten betalen. Golden circle-kaartjes zijn een stuk duurder dan reguliere tickets, maar dan heb je ook wat. Je komt vlak voor de show de zaal binnen, laat je speciale bandje zien en wandelt door de hekken naar het podium. Je staat vooraan, met een rib uit je lijf maar zonder blauwe plekken.

Op 11 juni gaf de Amerikaanse heavy metal band Metallica een optreden in de Johan Cruijff Arena in Amsterdam. Beeld Ben Houdijk

De laatste jaren zien we de golden circle ernstig uitdijen. Was de luxezone vroeger nog een kleine afrastering recht tegen het podium aan, bij Metallica was het veld in de Arena eigenlijk één grote golden circle. Lekker commercieel natuurlijk: de gouden tickets kostten 140 euro, de reguliere kaarten 100. Hoe groter de golden circle, hoe hoger de inkomsten uit de kaartverkoop. Maar de reguliere bezoeker krijgt in zo’n opstelling, met zijn ‘goedkope’ kaart in de hand, wel een beetje het idee achteraan te moeten sluiten. En niet helemaal mee te doen. Terwijl ook die betalende bezoeker 100 euro lichter is en aan de bar ook nog zaken moet gaan doen.

De klassenstrijd in het concertwezen begint uit de hand te lopen. Dat bleek ook al op het Spaanse popfestival Primavera, dat wordt beschouwd als een van de inspirerendste evenementen van Europa, een soort festival-voorland. Overal op het terrein liep je tegen zones voor ‘belangrijke mensen’ aan, de zogeheten vip-area’s. Maar in die area’s stonden helemaal geen vips; er hing doodgewoon publiek dat een extra duur ticket had gekocht. En met dat kaartje kon dat publiek dus bier drinken bij een speciale bar (die volgens ingewijden exact hetzelfde pils verkocht). Er was ook een extra toiletblok waar géén lange rij voor stond en meestal had zo’n vip-area ook nog een verhoogd stuk tribune gebouwd, met een wat betere zichtlijn op één van de vele podia van Primavera.

Het gaf een wat raar sfeertje. Overal stonden mensen in uniform bij afrasteringen festivalgangers zonder de juiste papieren tegen te houden. Niet echt de ambiance die je zoekt op een festival, en zeker niet op een idealistisch festival dat dit jaar juist werk maakte van een gelijkwaardige programmering, met evenveel vrouwen als mannen.

Is het misschien een idee dat gelijkheidsbeginsel ook weer te laten gelden voor doodgewoon publiek? Allemaal samen naar een show, zonder onderscheid naar draagkracht? En dan in vredesnaam maar weer huiswaarts met blauwe plekken en een bloedneus, omdat je gewoon lekker vooraan wilde staan en daar je best voor moest doen?

Viptickets, fanpakketten en golden circles

De laatste jaren is de kaartverkoop voor vooral de wat grotere concerten sterk gedifferentieerd. Voor veel concerten worden diverse kaartenpakketten aangeboden, van betaalbaar tot overdreven luxe. Naast golden circle-tickets en reguliere kaarten (en uiteraard tickets voor de verschillende rangen op de tribunes) zijn er peperdure fanpakketten verkrijgbaar, met vele extra’s. Voor de show van Metallica in de Johan Cruijff Arena bijvoorbeeld was er een ‘Dream No More’-pakket verkrijgbaar. Voor ruim 2.000 euro kon de fan met zo’n ticket toegang krijgen tot de ‘snake pit’, voor de show op de foto met de band, een praatje maken, een T-shirt scoren bij de merchandise, tafelen, naar een Metallica-tentoonstelling en nog veel meer. 

Overigens ging de schrijver van deze column naar het concert van Metallica in de Arena met een door de organisatie verschafte perskaart, omdat hij ook een recensie schreef over het concert en de meeste concertpromotors daarvoor tickets beschikbaar stellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden