De Kidmanaissance: wederopstanding in Cannes

Geen actrice zo druk als Nicole Kidman. Ze is in Cannes om drie nieuwe films én een tv-serie te presenteren. En dat terwijl haar carrière in het slop leek te zijn geraakt.

Nicole Kidman in CannesBeeld getty

'Ik word 50 dit jaar', zegt Nicole Kidman. 'En ik heb nooit méér werk gehad dan op dit moment.' Dat is niet omdat ze er enigszins leeftijdloos uit ziet, vandaag in het festivalpaleis in Cannes. Wel, benadrukt de 49-jarige Australische, omdat ze tegenwoordig kan kiezen: uit speelfilms én kwaliteitstelevisie. 'Ik heb een voet in elk gebied.'

De Franse pers doopte haar voorafgaand aan de 70ste festivaleditie tot Reine de Cannes. Doen ze elk jaar, met een actrice; vorig jaar heette Kristen Stewart de Vraie Reine de Cannes. Andere jaren ging de officieuze titel naar onder anderen Isabelle Huppert en Catherine Deneuve.

Kidman bracht dit jaar drie speelfilms mee, waarvan er twee meedingen naar de Gouden Palm: The Beguiled van Sofia Coppola en The Killing of a Sacred Deer van Yorgos Lanthimos. (De derde film is How to Talk to Girls at Parties van John Cameron Mitchell.) Daarnaast speelt ze een opvallende rol als prille lesbienne met grijze krullenpruik in Top of the Lake China, het tweede seizoen van de detectiveserie van de Nieuw-Zeelandse filmmaker Jane Campion, nog altijd de enige vrouw ooit die de Palme d'Or won. Dat was in 1993, voor The Piano. 'Jane en ik zijn al vrienden sinds mijn 14de', zegt Kidman. 'Zíj heeft me ontdekt.'

De Kidmanaissance, noemde het Amerikaanse tijdschrift Vanity Fair het onlangs. Want er is een periode geweest waarin de actrice iets terugviel in de Hollywoodrangorde. Weinig grote kassuccessen, wel een reeks hele en halve flops. In Cannes beleefde de actrice drie jaar geleden een buiteling met haar doodse optreden als de Monegaskische glamourprinses, die almaar voor de spiegel zat in de hevig geridiculiseerde biopic en openingsfilm Grace. 'Je veegt je knieën af', zegt ze nu tijdens een persconferentie, op een algemene vraag naar teleurstellingen in haar carrière. 'Ik zal nooit zeggen dat het geen pijn doet. Je voelt het wel degelijk. Maar je staat weer op.'

Nicole Kidman in How to Talk to Girls at PartiesBeeld .

In de speelfilm The Beguiled (1971, Don Siegel) belandt hoofdrolspeler Clint Eastwood tijdens de Amerikaanse burgeroorlog als gewonde noordelijke soldaat in een zuidelijke meisjeskostschool, waar hij bij menigeen seksuele gevoelens doet ontwaken. Volgens regisseur Siegel behandelde zijn film de in aanleg in iedere vrouw aanwezige castratiedrift. Sofia Coppola (46) keerde het in haar verfilming van de roman van Thomas P. Cullinan om: 'Ik benader het verhaal vanuit vrouwelijk perspectief.'

Het bioscoopje van Quentin Tarantino in Los Angeles presenteert binnenkort een eerste dubbelprogramma, kondigt Coppola aan. Zodat het publiek de films naast elkaar kan leggen. De 86-jarige Eastwood - die Cannes deze week aandeed voor een masterclass en daarin meldde dat de wereld momenteel veel te politiek correct is - liet zich niet zien bij de galavertoning van Coppola's Beguiled. Haar versie ademt de droomachtige idylle en seksuele verstikking van de 19de-eeuwse meisjeswereld, en speelt slim en geestig met de verschillende gedaanten (bevrijder/onderdrukker) van die in het bos aangetroffen, gewonde en woest aantrekkelijke soldaat, nu gespeeld door Colin Farrell.

'Er zit wel wat goors in', zegt de regisseur over de horrorelementen. 'Voor mijn doen dan.'

Nicole Kidman in The BeguiledBeeld .

'Breng me het handboek voor anatomie!', zegt Kidmans hoofdjuf, als er plots een noodoperatie dient te worden uitgevoerd, met zaag. 'We deden het prima zonder hem', zegt de actrice, met een knikje naar de verderop gezeten Farrell, de enige man in de cast. Naast Kidman zijn er hoofdrollen voor Elle Fanning en Kirsten Dunst. 'Het enige wat we niet konden, is voortplanten. Maar wat geeft dat?'

Ook in The Killing of a Sacred Deer, Kidmans tweede film in de Palme d'Or-competitie, deelt ze het doek met de 40-jarige Ierse acteur. Dan als arts en echtgenote van Farrells hartchirurg. Een ook buiten de operatiezaal klinisch en afgestompt echtpaar, dat te maken krijgt met iets onmenselijk gruwelijks: een van hun twee kinderen dient te worden geofferd.

The Killing of a Sacred Deer is een absurd en donker komische gezinstragedie van de Griekse cineast Yorgos Lanthimos, bekend van het absurdistische The Lobster (2015) en van de komedie Dogtooth (Oscarnominatie 2011), waarmee hij een mes plantte in de Griekse gezinswaarden.

Nicole Kidman in Top of the LakeBeeld .

'Ik had Dogtooth gezien', zegt Kidman, over haar keuze voor de Griek. 'En ik dacht: waaah!'

'Goeie reactie', zegt Lanthimos.

Kidman ging al vaak samenwerkingen aan met eigenzinnige regisseurs. Zo solliciteerde ze in een interview ooit naar een rol onder de Deense regisseur Lars von Trier, die haar vervolgens benaderde voor Dogville (2003). 'Het is niet eenvoudig voor zo weinig geld actrices te krijgen', verklaarde het enfant terrible destijds in Cannes, plagerig. 'Mij niet hoor', riposteerde Kidman toen. 'Ik ben makkelijk.'

De Griek Lanthimos verlangt maar weinig emotie van zijn acteurs. Ook praat hij op de set liever niet met ze. Mompelend: 'Soms kan ik het niet voorkomen.'

Nicole Kidman in The Killing of a Sacred DeerBeeld .

'Maar je probeert het wel', zegt Kidman vrolijk. 'Je stelt Yorgos een vraag, en dan reageert hij zo van: hmmm, hmmm.

'Ik maak geluiden', erkent de 43-jarige Griek, die overigens prima Engels spreekt. 'Het personage is een beetje wrmmbblll. Of grmmbll. En dan begrijpen ze het.'

Kidman: 'Een wenkbrauw die wel of niet omhoog ging, dat was mijn regieaanwijzing. Het neemt de drang of wens om te behagen weg, creëert ruimte. Ik vond het bevrijdend.'

Wederopstanding

De wederopstanding van actrice Nicole Kidman, die in Cannes gestalte krijgt, begon al eerder. Ze ontving begin dit jaar een Oscarnominatie voor haar rol als adoptiemoeder in het succesvolle melodrama Lion. En kreeg jubelende respons op haar aandeel (als actrice en producent) in de HBO-miniserie Big Little Lies, geregisseerd door Jean-Marc Vallée.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden