testKia e-Soul

De Kia e-Soul heeft meer te bieden dan andere elektrische auto’s

Het verschil zit hem in de details.

Beeld RV

Gereden Kia e-Soul  64kWh Executive Line met SUV pack

Prijs vanaf € 44.995

Gewicht 1.657 kg (waarvan 457 batterij)

Vermogen 204 pk

Actieradius 452 km (volgens WLTP-norm)

L x B x H 422 x 183 x 160 cm

Batterij 64 kWh Lithium Ion Polymeer

Het lelijke eendje van Kia, de Soul, is eigenwijs al weer toe aan zijn derde generatie. In Nederland verschijnt die alleen als elektrisch voertuig op de weg, voor benzineversies moet u elders in de wereld zijn. Mocht u de nieuwe Soul tegenkomen, dan is de kans klein dat u hem over het hoofd ziet, want hij is nogal zichtbaar. De e-Soul beschikt over meer dan opvallende, kolossale achterverlichting en is ook los daarvan een op zijn zachtst gezegd  opvallende verschijning. Vierkantige auto's willen bij autoliefhebbers nog wel eens minachtende reacties oproepen, zozeer zelfs dat de vierkantste der vierkante auto's, de Nissan Cube, die in Japan nog altijd rondrijdt, in Europa wegens gebrek aan vraag sinds 2011 niet meer wordt geleverd. Kia pakt het slimmer aan, oftewel houdt iets meer rekening met de Europese smaak. De scherpste randjes zijn eraf, de voorkant oogt wat agressiever met zijn geloken koplampen en de extra welvingen in de zijkanten maken hem net wat stoerder dan zijn voorganger. 

Opvallendst aan de opvallende e-Soul is de achterkant, die voor een groot deel bestaat uit achterlicht. Beetje overdreven, maar wel veilig en een handtekening van heb ik jou daar.Beeld RV

Maar verder is het een brave auto, ondanks de fraaie tweekleurige uitvoeringen die er zijn (à € 395) en ondanks het SUV-pack dat Blik onder zijn exemplaar bleek te hebben. Die optie (€ 1.100) bestaat uit zogeheten skidplates voor en achter, een extra bodemplaat om de bodem minder kwetsbaar te maken, wat gezien de opvallend stugge vering een op gebaande wegen overbodig extraatje is. 

Dat zijn dan ook niet de verkoopargumenten waarvan de Soul het moet hebben. Die bevinden zich vlak boven die bodemplaten: een accupakket van 64 kWh, dat de 150 kW-motor een actieradius van in het gunstigste geval 450 kilometer geeft. Het is de combinatie die zich ook bevindt in de Hyundai Kona Electric en de Kia e-Niro van de gefuseerde Koreaanse autofabrikanten. Opvallend genoeg verschilt de kleinere Soul (een ‘crossover’) nauwelijks in prijs met de e-Niro (een SUV), terwijl hij toch echt 18 centimeter korter is en 136 liter minder bagageruimte heeft. Dat de Soul aan de prijs is, zit hem zonder twijfel in de afwerking. Nog meer dan e-Niro ten opzichte van de Kona is de e-Soul ten opzichte van de e-Niro luxer en verzorgder afgewerkt. Langzaam naderen de Koreanen in dit opzicht de Europeanen, wat nodig is, want in rij-eigenschappen kun je je met een e-auto nauwelijks onderscheiden. 

De ‘sound mood lightning’ (de kleur van de sfeerverlichting binnen verandert met de muziek mee) is geinig, maar echt enthousiast zijn we over de Harman Kardon-geluidsinstallatie, 640 Watt, met tien speakers. Prima idee van Kia om daar goed mee uit te pakken, want in een elektrische auto, die zeker bij lage snelheden binnen ongemeen stil is, kun je van muziek genieten. 

Subtiel, nutteloos en leuk (want ja, je wilt toch concurreren met Tesla): in het donker oplichtende streepjes; als je muziek hebt opstaan, veranderen ze nog van kleur ook.Beeld RV

Het zijn, naast de capaciteit van de accu, die details die de ene elektrische auto net wat aantrekkelijker maken dan de andere. En in dat opzicht heeft de Soul meer te bieden. Er zijn vooral in de duurste van de twee uitvoeringen uitgebreide veiligheidsvoorzieningen (tot en met de kruisend-verkeer-detectie-achter). Die uitvoering, de executive line waarin Blik reed, heeft voorin stoelverkoeling en behalve voorin ook achterin stoelverwarming. En stuurverwarming, een verslavende maar ogenschijnlijk overbodige luxe. Maar in de filosofie van Kia kun je met stoel- en stuurverwarming de auto efficiënter verwarmen dan met de klimaatregeling, die meer energie kost. Gebruik je die klimaatregeling toch, dan kan die exclusief voor de chauffeur worden ingesteld - de meeste mensen zitten tenslotte het vaakst alleen in de auto.

Zo vierkant als-ie is van buiten, zo rond is de aanblik van binnen. De cockpit is behoorlijk luxe voor een B-segment-auto. Maar ja, de prijs is dan ook wat minder B-segment.Beeld RV

Die energie wordt in de Soul trouwens opgewekt met een warmtepomp en ook dat is efficiënter dan de gebruikelijke manier. Disclaimer: met vier volwassen inzittenden, slecht weer en de ecostand blijven de ruiten niet onbeslagen, laat staan als de eco+-stand is ingeschakeld. Dan schakelt de airco namelijk uit en kan de auto niet harder dan 90 km/u, een stand die je alleen in noodgevallen (een naderend actieradiuseinde) moet gebruiken. Het geeft aan hoe zich met de komst van de elektrische auto een nieuwe wereld opent: de focus ligt nog meer op energiebesparing dan op prestaties. Dat zou je namelijk bijna vergeten, dat je met zo'n sympathiek koekblik van 0 naar 100 ook gewoon bijna de concurrentie aankunt met een gemiddelde, drie keer zo dure Audi Q8 (7,9 tegenover 7,1 seconde). Wie zei dat elektrische auto's duur zijn?

Het laadpunt bevindt zich aan de voorkant. Over de ideale plek van dat punt wordt nog volop gediscussieerd en zoals altijd ligt de waarheid in het midden. Het kan gebeuren dat de kabel te kort is en je de auto moet verplaatsen, maar voor fietsers is deze positie een zegen.Beeld RV

Flippers

Net als andere e-auto’s kan de e-Soul regeneratief remmen. Dat betekent dat zodra je het gaspedaal loslaat de auto begint te remmen en energie opwekt die terugvloeit naar de accu. Gevolg: de auto komt vrij snel tot stilstand zonder te remmen. Wil je minder snel tot stilstand komen, dan moet je het gaspedaal blijven gebruiken. Die methode vergt enige gewenning, daarna bestaat de lol (‘uitdaging’, zal de milieuactivist in u roepen) eruit zo min mogelijk het rempedaal te gebruiken. Kia zit nog in een overgangsfase, omdat je, anders dan bij bijvoorbeeld de Opel Ampera-e, Nissan Leaf en BMW i3, de mate van regenerativiteit kunt instellen met flippers aan het stuur. En wil je zonder het rempedaal tot stilstand komen, dan moet je zelfs de linkerflipper blijven vasthouden. Sympathiek bedoeld, maar overbodig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden