Theaterrecensie de Jokkebrokker

De jokkebrokker is een kindervoorstelling over de noodzaak van magie met een uitstekende cast (drie sterren)

De uitstekende cast van de Jokkebrokker samen op het toneel. Beeld Nichon Glerum

Liegen mag niet. Toch? Of zijn er momenten waarop het wel is toegestaan om de waarheid te verdraaien? Een dergelijke vraag kan je al snel in een filosofisch moeras doen belanden, met termen als nepnieuws en alternatieve feiten, en wie zit daar op te wachten? Zeker geen kinderen van 6 jaar (en ouder). Dus toen regisseur Floris van Delft dit thema wilde aansnijden in De Jokkebrokker bij het Rotterdamse Maas Theater en Dans bedacht hij een passende, amusante metafoor: de goochellaarsfamilie.

De vader (Michiel Blankwaardt) staat ieder avond in de piste als Monsieur Fantastique en laat muntjes verdwijnen, zakdoekjes van kleur veranderen en verscheurde spelkaarten en kindertekeningen weer heel worden. Zijn dochter Vera (Rochelle Deekman) is inmiddels op de leeftijd dat ze doorheeft dat de trucs, nou ja, trucs zijn. Geen magie, maar behendig liegen. Vera werpt zich op als detective om, samen met de kinderen in de zaal, de leugens van haar vader te ontmaskeren. Maar de waarheid blijkt complexer dan dat. Misschien is er wel degelijk iets te zeggen voor een beetje gezond geloof in magie. Al was het maar de magie van het theater.

Hierdoorheen zit een sprookjesachtige verhaallijn geweven met een boze stiefmoeder (lekker vet gespeeld door Stacyian Jackson) waarvan de logica en noodzaak te wensen overlaten, maar die wel de meeste reacties loskrijgt van het jongste publiek. ‘Kijk uit! Daar is de heks!’ Het is dan ook vooral aan de uitstekende spelerscast te danken dat dit soms warrige verhaal gaat leven. Een cast die overigens – en ja, het moet toch even gezegd worden omdat het zo zeldzaam is – volledig zwart is, terwijl huidskleur geen enkele rol speelt in het stuk. Dat is echte vooruitgang.

De Jokkebrokker (6+) van Maas Theater en Dans, en Wat We Doen, regie: Floris van Delft. Gezien: 29/9, tournee t/m 27/12.

Michiel Blankwaardt in de Jokkebrokker. Beeld Nichon Glerum
‘De heks’, Stacyian Jackson. Beeld Nichon Glerum