De Jeugd maakt zelfs van een tochtig en guur stadion een vurige feesthal

Beeld Ben Houdijk

Pop

★★★★☆

De Jeugd van Tegenwoordig

7/6, Olympisch Stadion Amsterdam.

Ze hebben het nodige meegemaakt in het Nederlandse podiumcircuit, ze vieren niet voor niets hun duizendste show. Maar toch lijkt het grootse jubileumoptreden van de Jeugd van Tegenwoordig in het Olympisch Stadion te Amsterdam een vuurproef te gaan worden. Het stormt. Het publiek komt in regenpak het stadion binnen, waar op het eerste oog ook geen sfeer in te krijgen valt.

De tribunes aan de linker- en rechterzijde van het stadion blijven leeg, slechts de helft van het toch echt uitverkochte, historische sportpaleis wordt in gebruik genomen. En als Bas Bron, Vjeze Fur, Willie Wartaal en Faberyayo tegen negen uur aftrappen, blijkt het geluid ook nog eens zo hol en galmend als een oliedrum. De raps in het openingsnummer Barkie zijn niet te verstaan en dat zijn daarna de waarschijnlijk geestige toespraakjes tussen de tracks door ook niet.

Beeld Ben Houdijk

Feestje
Het wordt een lange avond, denk je dan. Maar dat is buiten de Jeugd gerekend. Zoals gezegd: ze kennen het klappen van de zweep en weten sinds 2005, het album Parels voor de Zwijnen en de geweldige doorbraakhit Watskeburt wel hoe een feestje te bouwen.

Hoe de duizendste show van de Jeugd in het tochtige en kille stadion tóch een spektakel wordt dat je niet had willen missen: daar zou een draaiboek van moeten worden gemaakt. Zodat andere bands er hun voordeel mee kunnen doen. Hoewel: een sleutel tot het succes steekt uiteraard in het ongelooflijk gevarieerde repertoire van de Jeugd, dat groeit en groeit en nauwelijks verslapt. Bas Bron, achter de knoppen, zwiept het trio rappers langs maffe Nederlandstalige hiphop (Hengel at a Bitch) en minstens zo krankzinnige electro-pop (Sexy Beesten) en af en toe een lekker kleffe meezingbare r&b-ballade (Manon). 

De Jeugd boort steeds een andere groove aan en heeft het publiek zo aan een touwtje. Bij de pompende bassen van Shenkie gaan de vlonders op de grasmat eng op en neer, en de eerste bekers bier vliegen over en weer - het is inmiddels gestopt met regenen maar die regenjassen zijn nog steeds handig.

Beeld Ben Houdijk

Mooier
De twee uur durende show wordt steeds mooier, ook in beeld, als bijvoorbeeld de katten uit de geweldige videoclip bij Manon op het beeldscherm achter de band verschijnen. Het geluid is intussen ook bijgesteld: de heren zijn te verstaan. Gelukkig, want de taal van de Jeugd blijft toch het belangrijkste verkoopargument. Bij de ode aan al wat rijpere dames Tante Lien staat iedereen in het publiek met een dikke grijns te dansen, dat kan ook ook haast niet anders: ‘Tante Lien, prachtig dier, heerlijk feestbeest. Ietsje ouder, maar nog steeds amazing.’

En dan de boodschappen aan het publiek. ‘We hebben het tot nu toe rustig aangedaan met kinderachtige liedjes’, zegt Fur ergens halverwege. ‘Wie heeft er zin in een hartaanval?’ Daarna is Bas Bron even zoek, want weg achter zijn toetsen. Fur: ‘Hé Bas? Bassie? Waar is Bassie? Hij is pas twee maanden zindelijk mensen.’

Boven de tribunerijen ontbranden donkerrode lampen. De Olympische vlammen flakkeren boven het podium. En als het laatste daglicht is verdwenen spuit er ook nog wat vuurwerk omhoog, en het stadion mag de knallende hits Sterrenstof en De Formule meebrullen, die net zo lullig zijn als feestelijk en daarom zo leuk en tekenend voor dat unieke bandje.

Dat de mannen een tochtig en guur stadion in twee uur hebben omgebouwd tot een vurige feesthal waar het stug doorzingende publiek met tegenzin uitgeveegd moet worden, zegt alles over de genialiteit van de Jeugd van Tegenwoordig. Die hopelijk nog een heel lange toekomst heeft.

Pepijn Lanen, alias Faberyayo, schoof vorige maand aan bij Gijs Groenteman in onze archiefkast om te praten over zijn nieuwe boek, het vaderschap en zijn scheppingsdrift. Luister de podcast hieronder

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden