Concert

De intieme festivalsfeer was voelbaar op de eerste editie van de Piano Biënnale, al was het online ★★★★☆

Sensitief en virtuoos voerde de Russisch-Israëlische pianist Boris Giltburg de luisteraar mee.

 Pianist Boris Giltburg met Phion onder leiding van Ben Glassberg.  Beeld Andreas Terlaak
Pianist Boris Giltburg met Phion onder leiding van Ben Glassberg.Beeld Andreas Terlaak

Pianist Daria van den Bercken zocht naar een bundeling van (piano)muziek, dans en andere disciplines en daar was de eerste editie van de Piano Biënnale. Vier dagen lang werden in De Vereeniging in Nijmegen en Musis in Arnhem concerten gegeven en live gestreamd. Presentator en pianist Christiaan Kuyvenhoven bestierde Zoom voor toegiften van de solisten en gesprekken met hen.

Zaterdagavond speelde Amsterdam Sinfonietta met de Servische pianist Tamara Stefanovich, wier repertoire vooral bepaald wordt door hedendaagse en barokmuziek met weinig daartussenin. Het eerste stuk was voor haar dan ook geen alledaags repertoire: het Pianoconcert in d-klein van een 12-jarige Ferruccio Busoni (1866-1924): een lekker in het gehoor liggende voorbode van diens latere neoclassicistische stijl. De geesten van Mozart en Beethoven waren nadrukkelijk aanwezig. Gastconcertmeester Daniel Bard liet de vloeiende melodielijnen wellustig gonzen in de strijkers. Met name het middendeel was verrassend ontroerend.

Scherp en spannend werd het spel van Stefanovich pas echt in Drie vlinderdansen van Peter-Jan Wagemans. Ze liet de atlasvlinder in het eerste deel majesteitelijk zweven en maakte van de fladderende wolk witjes in het derde deel – een opeenstapeling van melodie die telkens een heel klein beetje verandert – een hypnotiserend samenspel tussen haar en de strijkers.

Voor Beethovens Vijfde pianoconcert met de Russisch-Israëlische pianist Boris Giltburg logde je iets later in. Giltburg vormde een goede combinatie met het transparant klinkende Phion onder leiding van Ben Glassberg. Bescheiden, sensitief en virtuoos voerde hij je mee. Ook al was het virtueel, het voelde intiem en festivalachtig.

Tamara Stefanovich en violist Daniel Bard.  Beeld Melle Meivogel
Tamara Stefanovich en violist Daniel Bard.Beeld Melle Meivogel

Piano Biënnale

Klassiek

★★★★☆

Met o.a. Tamara Stefanovich en Boris Giltburg (piano)

15/5, online vanuit De Vereeniging, Nijmegen & Musis, Arnhem. Terugkijken op pianobiennale.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden