Buitenlandse media over Rutger Hauer

De internationale pers en vakgenoten over Rutger Hauer

De Nederlandse acteur, afgelopen vrijdag overleden, wordt alom geprezen, al wordt ook opmerkelijk vaak aangestipt dat zijn keuze voor rollen niet altijd even gelukkig was.

Rutger Hauer en Monique van de Ven in Turks Fruit. Beeld Alamy Stock Photo

Een van de minder bekende gevolgen van de internationale acteercarrière van de op vrijdag 19 juli overleden acteur Rutger Hauer is dat hij wel eens persoonlijk verantwoordelijk kan zijn voor het verdwijnen van jonge lifters langs Amerikaanse wegen, in de tweede helft van de jaren tachtig. Het was zijn vertolking van psychopatische moordenaar in de culthit The Hitcher (De lifter, 1986) die dit onvoorziene effect zou hebben gehad. Dit feitje is althans terug te vinden in de necrologie die de Engelse criticus Peter Bradshaw in The Guardian schreef.

Bradshaw noemt Hauer een eregalerij-lid (‘hall-of-famer’) vanwege zijn ‘tears in rain’-monoloog uit Blade Runner (1982), in de rol van Roy, de rebellerende replicant. Het is de rol waaraan Hauer zijn internationale reputatie grotendeels heeft te danken. Maar Bradshaw vindt dat je Hauer, ‘deze getalenteerde, stijlvolle acteur’, tekort doet als je hem alleen neerzet als de man van die ene monoloog. Hij noemt zijn ‘foreignness’, zijn ‘Europese uitstraling’, waarmee hij elke rol iets cynisch en sinisters gaf, terwijl tegelijk de zelfspot nooit ver weg was.

Bradshaw roept de rol van Hauer in Escape from Sobibor (1987) in herinnering, waar hij de dynamische, charismatische Pechersky speelt, een van de leiders van de opstand. Het was een rol die liet zien welke carrière Hauer ook had kunnen hebben - als hij niet gevangen had gezeten in zijn imago van ijzige bad guy.

The New York Times haalt in zijn postuum een interview met Douglas Thompson aan. Ook hier ging het over de valkuilen van typecasting. ‘Ze willen je in een doos stoppen’, zei Hauer. ‘Natuurlijk, er is altijd brood op de plank, maar het probleem is dat mensen niet in dozen komen. We zijn meer als luchtbellen in het water.’ Neemt niet weg dat hij een pragmatische visie op zijn vak aanhing. Ook uit een interview met The New York Times: ‘Een acteur is een clown die zijn trucje doet en daar betaalt het publiek voor. Meer is het niet.’

Showbizzvakblad Variety noemt Hauer ‘energiek, knap en vloeiend in verschillende talen.’ Ook Variety pikt een rol uit de immense filmografie, die zijn carrière misschien op een ander spoor had kunnen zetten: zijn ‘gevoelige’ rol in The Legend of the Holy Drinker’ (1988), de winnaar van de Gouden Leeuw in Venetië. De journalist van Variety betreurt het dat de rollen van Hauer in de jaren negentig al snel meer routine werden.

Onder het bericht in Variety hebben fans van de acteur hun eigen favoriete films aan de lijst toegevoegd, met opvallend veel fans voor de wat meer obscure films uit zijn oeuvre.

Robert Rodriguez en Guillermo del Toro

Ook een aantal grote regisseurs die al dan niet met Hauer hebben gewerkt, hebben zich via sociale media gemeld. Robert Rodriguez noemt zijn samenwerking met Hauer in Sin City ‘een van de hoogtepunten van zijn carrière’. Hij noemt de acteur ‘een echte verhalenverteller die altijd kansen voor nieuwe filmmakers wilde creëren.’

Oscarwinnaar Guillermo del Toro noemt Hauer een intense, waarachtige en magnetische persoonlijkheid’, die waarheid, kracht en schoonheid naar zijn films bracht. Als zijn favorieten noemt hij Flesh and Blood, Eureka, The Hitcher, Blade Runner, Ladyhawke en Blind Fury.

NPO 3 zendt donderdagavond 25 juli, als eerbetoon aan Rutger Hauer de speelfilm De Heineken Ontvoering uit. In de film uit 2011 vertolkte Hauer de rol van de biermagnaat die in 1983 werd ontvoerd. Hauer overleed vrijdag 19 juli op 75-jarige leeftijd en werd woensdag 24 juli begraven, de dag dat zijn overlijden bekend werd gemaakt. Hij laat een oeuvre van bijna tweehonderd titels achter. Filmmuseum Eye vertoont als eerbetoon op 3 augustus de film Spetters van Paul Verhoeven, de laatste film die Hauer maakte voordat hij naar Hollywood vertrok.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden