TestHyundai Kona Electric

De Hyundai Kona Electric is een puike e-wagen die technologisch voorop rijdt

Het interieur zou wat minder plastic mogen, maar technologisch loopt de Hyundai Kona Electric voorop. 

Beeld Hyundai

Vijf jaar geleden vonden de meeste autobazen de elektrische auto een leuk speeltje voor een snuiter met een autofabriekje in Californië. Ze zetten wat conceptmodellen op beurzen en plakten daar stickers op met het woord accu en zeiden vervolgens dat de dieselmotor nog jaren mee kon. Dieselgate moest nog uitbreken.

Een half decennium verder is de wereld veranderd. Tesla is, na een hobbelige rit, in beurswaarde het een na grootste autoconcern en stuurde vorig jaar scheepsladingen Models 3 deze kant op. Ook Volkswagen zag het licht en bouwt momenteel diverse fabrieken om voor de productie van volledig elektrische auto’s.

Maar de veranderingen zijn misschien wel het best zichtbaar bij Hyundai. Vijf jaar geleden verkocht dit bedrijf in Nederland nul elektrische auto’s. 95 procent was benzine, plus een handjevol diesels. Dit jaar denkt de importeur dat 60 procent van de verkoop volledig elektrisch wordt. Zes op de tien dus. Acht op de tien Hyundais hebben op een of andere manier elektrische aandrijving en voor benzine rest een bijrol in de kleinste modellen. Twijfelde iemand nog dat het tijdperk van de verbrandingsmotor op zijn einde loopt?

Het opladen gaat thuis of aan een straatpaal met maximaal 10,5 kilowatt. Daarmee is een lege accu in theorie in ruim zeven uur te vullen. Bij snelladen is de accu in een klein uur gevuld.Beeld Hyundai

Natuurlijk gaat het in Nederland sneller dan in omliggende landen, vanwege de belastingvoordelen voor zakelijke rijders. Maar dreigende CO2-boetes uit Brussel stuwen dit jaar ook de Europese verkopen van e-auto’s, die langzaam de straten veroveren. 

Neem weer Hyundai. De elektrische Kona was matig verkrijgbaar, de levertijd bedroeg een jaar. Maar in maart opent het concern een nieuwe fabriek in Tsjechië die jaarlijks tachtigduizend Kona’s gaat maken. Zeker tienduizend daarvan komen naar Nederland. Dankzij de toestroom daalt de levertijd na de zomer naar twee maanden, belooft de importeur. En dan moet het losgaan in de showrooms.

Het bedrijf denkt dit jaar na Tesla de grootste verkoper van e-auto’s te worden, om volgend jaar alweer te worden ingehaald door Volkswagen, dat zijn elektrische ID 3 dan in grote aantallen hoopt te verstouwen. 

De bagageruimte is met 332 liter niet overweldigend. Een VW Golf heeft bijvoorbeeld 50 liter meer.Beeld Hyundai

De volledig elektrische Kona wordt  het belangrijkste model voor Hyundai in Nederland. De auto is een beetje aangepast, waardoor hij beter moet concurreren. De meeste veranderingen zijn onzichtbaar, maar prettig. Zo is nu een driefaselader standaard, die de grote accu wat sneller vol krijgt. Verwacht geen wonderen, want van het theoretisch beschikbare vermogen aan de laadpaal van 22 kilowattuur is maximaal de helft beschikbaar. De Kona laadt hierdoor slechts eenderde sneller dan de oudere, maar het betekent wel dat de grootst verkrijgbare accu nu in een nacht is te vullen. Snelladen kan ook, dan is de e-tank in theorie in een klein uur vol. Let even op het woordje ‘theorie’, want in de echte wereld duurt het langer. Al wil je in de echte wereld je accu bij de snellader vaak niet verder dan 70 procent vullen, omdat de snelheid daarna fors daalt.

Prettig is ook dat de Kona nu altijd online is, waardoor het interieur voor instappen op afstand kan worden verwarmd of gekoeld, ook als de auto niet aan een laadpaal hangt en de accu vol genoeg is. Het verwarmen van de cabine gebeurt  met een warmtepomp, die flink efficiënter is dan de veredelde föhn waarmee veel e-auto’s op temperatuur worden gebracht. Ook de accu wordt automatisch gekoeld of verwarmd, wat de actieradius en levensduur verlengt en de wachttijd bij Fastned bekort. Technologisch rijdt de Kona hiermee lekker vooraan.

De middenconsole is erg breed en erg plastic. Om vooruit of achteruit te gaan, moet de bestuurder een knop indrukken, wat minder prettig is dan een hendel.Beeld Hyundai

Over de rij-eigenschappen hoeven we weinig kwijt. De Kona rijdt zoals elke elektrische auto. Het is opvallend hoe weinig verschil er is tussen de meeste e-modellen van diverse merken. 

De elektromotor maakt elke gezinsauto eender. Dus moet het onderscheid komen van andere zaken, zoals een fraai interieur. Hier scoort de Kona matig. Mogelijk om kosten te besparen is overvloedig gebruikgemaakt van plastic dat met de chroomspuitbus is opgefluft. Alles in de Kona voelt, oogt en ruikt plastic. Bij de ‘goedkoopste’ versie van bijna 37 duizend euro (met de kleinere accu) is dat misschien nog acceptabel, maar de duurste uitvoering loopt op naar ruim 48 mille en dat is een prijsniveau waarop fraaier spul verkrijgbaar is, zoals de Model 3 en later dit jaar de elektrische Ford Mustang en de Lexus UX, waarvan de laatste twee het in actieradius trouwens wel afleggen tegen de Kona. Maar ook de Kia e-Niro en de e-Soul zijn technologisch vergelijkbaar en qua interieur aantrekkelijker. 

U kunt de Kona blind bestellen en krijgt dan een puike e-wagen die technologisch voorop rijdt. Rijgeluk zal uw deel zijn. Maar een zaterdagmiddag stukslaan op folderexegese en bezoekjes aan concurrerende dealers, strekt tot de aanbeveling.

Fraai is het niet, deze plastic wielflappen. Maar dankzij de lagere luchtweerstand helpen ze wel energie te besparen. In theorie helpen dichte wielen het verbruik met eenvijfde te verlagen. Hoeveel het in de praktijk van de Kona is, is niet bekend.Beeld Hyundai

Vroege Konarijders mopperden soms over het nadrukkelijke bandengeruis. Verklaarbaar, want het rumoer wordt in een e-auto niet overstemd door het gestamp van de zuigermotor. De importeur heeft daarom andere banden gemonteerd, die ook een iets lagere rolweerstand hebben. Resultaat: een paar kilometer extra bereik en minder bandengeruis. Of het verschil in de praktijk merkbaar is, weten we niet, maar Blik vond de Kona lekker stil. Al vinden we dat van elke e-auto. En bij hogere snelheden is het vooral windgeruis dat de boventoon voert.

Gereden Hyundai Kona Electric 64kWh

Verkrijgbaar in twee varianten: met een grote 64 kilowattuur accu en een kleinere van 39. Het motorvermogen verschilt ook (150 kilowatt versus 100)

Vanaf € 36.795 (39 kWh) / € 41.595 (64 kWh)

Actieradius 480 / 315 kilometer (volgens WLTP-norm)

Bagageruimte 332 liter

Hoewel de Kona geen transmissie heeft, zitten er toch flippers aan het stuur. Daarmee kan de mate van regeneratie worden gekozen; hoe sterk de auto op de motor afremt (en energie terug wint) als het gaspedaal wordt losgelaten. In de hoogste stand hoeft bij stadsritten het rempedaal nauwelijks meer te worden aangeraakt.Beeld Hyundai
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden