Test BMW 330e Sedan

De hybride BMW 330e is keurig en hélemaal af

De nieuwe hybride BMW 330e bedenkt zelf wanneer hij elektrisch (in de stad) of op benzine (op de snelweg) rijdt. Aan de 3-serie is eigenlijk niets meer te ontwikkelen – of het moet het design zijn.

Het is misschien niet eens iets waarvan ze bij BMW heel vrolijk worden, maar het is absoluut als compliment bedoeld en er is gewoon geen beter woord voor te vinden: de nieuwe 3-serie is een keurige auto. Aan het Duitse merk kleeft een inmiddels wat oneigenlijk imago van flitsende, snelle fossielebrandstofslurpers. Natuurlijk maken ze die nog in Zuid-Duitsland (BMW is marktleider in het zogeheten premiumsegment), maar relatief stilletjes werken ze ook aan een vloot hybride en elektrische auto's. Behalve de elektrische i3 is er ook de begerenswaardige i8, een elektrisch racemonstertje. En op de autosalon van Genève presenteerde BMW de eerste geheel elektrische SAV (de u van utility is in de SUV's van BMW vervangen door de a van activity). De X3 zal in 2020 drie aandrijflijnen hebben: verbrandingsmotor, plug-in hybride en volledig elektrisch. 

Geen spectaculaire vernieuwingen in de opgefriste versie van de al decennia meegaande 3-serie. Maar het laserlicht (met adaptief grootlicht) is wel mooi, slim en veilig (meerprijs € 1.067).

Blik reed als gezegd in de vernieuwde 3-serie, een pijlermodel dat al sinds 1975 bestaat en nu ruim een jaar ook een e-sedan (plug-in hybride) heeft met een in ons geval 183 pk (135 kW) sterke 2-literbenzinemotor (vier cilinders) en een elektromotor met een piekvermogen van 113 pk (83 kW).  Zodoende sprint deze 3-serie in noodgeval in 6 seconden naar 100 km/u. En ja, dat vonden ook wij best leuk voor een keertje, maar meer onder de indruk was Blik van een ander kenmerk van de hybride aandrijving. 

Dat was overigens niet de zelfstandige actieradius van de 12 kWh lithium-ion-accu, die volgens opgave 60 kilometer bedraagt, maar in onze werkelijkheid vele kilometers minder. Maar wanneer je in Amsterdam wegrijdt en op de navigatie een adres in Rotterdam intikt, is de 3 wel zo slim om een deel van de elektrische energie te bewaren voor de eindbestemming. Dan rij je dus in beide steden zo goed als elektrisch en ertussenin op benzine. En daar hoef je niets voor te doen. 

Wellicht wel iets voor te laten, want de nieuwste 3-serie begint bij ruim 47 duizend euro, de e-versie bij ruim 54 duizend euro en het exemplaar waarin Blik rondreed zouden we pas voor ruim 76 duizend euro het onze kunnen noemen. Een van de boosdoeners in dat prijskaartje is de overheerlijke automatische 8-traps M Sport-transmissie (meerprijs € 4.794).  

Gevalletje overdaad: alles wat je met de knoppen rechts van de versnellingshendel kunt bedienen, kun je op minstens twee andere manieren ook bedienen.

Voor die driekwart ton beschikt u over een auto die helemaal af is. Alle systemen – veiligheid, rijhulp – zijn geperfectioneerd, we hebben geen smetje kunnen ontdekken. Aan de 3-serie valt nauwelijks nog iets te ontwikkelen, zou je zeggen. Zeker niet nu de hybride techniek tot zo'n keurige emissie en brandstofverbruik leidt. En dan zal het voor menigeen terecht geen beletsel vormen dat het uiterlijk van de 3-serie slechts in detail veranderd is en onverminderd, eh, ja, toch gewoon een beetje saai blijft. Designavontuur reserveren de Duitsers, zie de i3 en i8, voor hun nieuwe elektrische verzameling. 

Het interieur is verzorgd, de cockpit een oase van rust, wat de aanschaf van het Harman Kardon Surround Sound System rechtvaardigt (€ 587).

Klaar

Ja, als aan zo'n auto eigenlijk niets meer is te verbeteren, wat krijg je dan? De BMW Intelligent Personal Assistant, een lerend systeem. Wat het onder meer doet? ‘Hij omringt u met alle zorg. Hij frist u op zodat u fit blijft tijdens het rijden en zorgt voor ontspanning na een dag vol stress. Met de In-Car Experiences, bestaande uit de programma’s Vitalize en Relax van CaringCar 2, 3.’ En wat dat dan inhoudt? Een muziekje en de airco een stoot naar beneden (vitalize) of omhoog (relax). Zo ‘zorgt de persoonlijke assistent ervoor dat u zich tijdens de rit beter voelt.’

En ook over de meters achter het stuur kunnen we kort zijn: volledig, duidelijk en smaakvol uitgevoerd.

Gereden 

BMW 330e Sedan

Prijs € 76.167,98 (vanafprijs € 47.411, e-versie € 64.548)

Motor 2-liter benzine (183 pk/ 135 kW) en een elektromotor (113 pk/ 83 kW piekvermogen)

0-100 5,9  sec

Topsnelheid 230 km/u

LxBxH 4,71 x 1,83 x 1,44 meter

Gewicht 1.815 kilo

Verbruik tijdens test ruim 1 op 25

CO2-uitstoot 37 g/km

Energielabel A

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden