DE HUURMOORDENAAR IS OOK MAAR EEN TOBBER

Frank Falenczyk is een dronkenlap. Van het ernstige soort. Een glas whisky gaat bij hem in een teug naar binnen....

De drankzucht speelt Frank ernstig parten. Hij merkt steeds vaker dat hij zijn werk niet meer zo goed kan doen. En dat geeft een hoop rotzooi: Frank is namelijk een huurmoordenaar.

You Kill Me is een komedie van regisseur John Dahl, die naam maakte met de dwarse genrefilm Red Rock West. Dahl is door de Britse steracteur Ben Kingsley gevraagd deze regieklus op zich te nemen. Kingsley ontwikkelde You Kill Me met zijn eigen productiemaatschappij. Daarmee hoopt hij eigenzinnige films te maken waarin hijzelf een komische rol kan vertolken – in het scala aan speelstijlen zo ver mogelijk verwijderd van zijn bloedserieuze acteerprestatie in Ghandi (1982).

Het moet gezegd: Kingsley slaagt erin als de slonzige moordenaar Frank een snaar te raken. Hoewel zijn personage een schurk is, kan hij al snel op sympathie rekenen. De man die mensen doodt voor geld, verandert in de optiek van de bioscoopbezoeker in een tobbende gelukszoeker.

Het aardige van Dahls regie zit in het spel dat hij aangaat met de genreclichés. In You Kill Me is alles net even anders. Net even absurder of surrealistischer. Moordpartijen ogen knullig. Een auto vliegt door een stommiteit met een plof tegen de muur. De grootste maffioso draagt een bontjas waarin minstens 40 nertsen zijn verwerkt.

Die ironie vindt zijn plek in een verder gewoon scenario dat Frank naar de westkust stuurt om zijn drankverslaving eronder te krijgen, en tegelijk in zijn thuisbasis Buffalo een bittere strijd tussen zijn clan en die van de vijand doet ontaarden – het wordt voor Frank allengs moeilijker de lokroep uit Buffalo te negeren.

You Kill Me werkt het best als het ongewone uitgangspunt zonder poeha wordt gepresenteerd. Als Frank de AA bezoekt, bijvoorbeeld, en hij doodgemoedereerd vertelt dat hij in het dagelijkse leven mensen omlegt. ‘Thank you, Frank’, luidt het antwoord uit de zaal, refererend aan zijn eerlijkheid.

Een drinkebroer met een verwerpelijk beroep die het beste ervan probeert te maken – dat is de grap van deze film die de nodige genoeglijke momenten oplevert. Van die momenten moet You Kill Me het hebben. Want dat Frank ook nog de liefde vindt, oogt in dit gekantelde universum al snel als een cliché dat gerust óók door de wringer gehaald had mogen worden.

Ronald Ockhuysen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden