ColumnPeter Giesen

De Hummer, de ultieme HIER-BEN-IK-auto voor de nouveau riche, is terug. Nu elektrisch

De nieuwe elektrische Hummer Beeld
De nieuwe elektrische Hummer

Een rijdende voetbalkantine, werd hij wel genoemd. Rapper Tupac had er eentje, evenals de voetballers David Beckham en Wesley Sneijder. En Emile Ratelband natuurlijk. De Hummer was de ultieme HIER BEN IK-auto voor de nouveau riche. De financiële crisis van 2008 werd hem fataal, gecombineerd met stijgende brandstofprijzen en toenemende aandacht voor het klimaat.

Maar de Hummer is terug, nu in elektrische gedaante. In de herfst worden de eerste exemplaren geleverd in de Verenigde Staten, voor een prijs van 112 duizend dollar. De wachtlijst is vol, reserveren niet meer mogelijk. The New York Times doopte hem tot ‘ecobeest’. Een vrachtwagentje dat accelereert als een Ferrari: van 0 tot 100 kilometer in 3 seconden.

Dat alles met nul uitstoot, jubelt General Motors ten onrechte. Bij de productie van de accu’s wordt veel CO2 uitgestoten. Vervolgens moet de auto dat ‘terugverdienen’. Een klein autootje als de Renault Zoë doet daar 2 tot 4 jaar over, schrijft onderzoeker Iain Staffell van het Imperial College London, een Tesla S 5 tot 6 jaar. De Hummer heeft ongetwijfeld nog langer nodig.

Vroeger had een imponeerauto een lange motorkap en een lage bodemplaat, tegenwoordig is hij hoog en breed. De Jaguar E-Type was een fallussymbool, de BMW X6 oogt eerder als een voluptueuze matrone die de inzittenden beschermt met haar korset van staal. ‘De hoge zit geeft een gevoel van bescherming en veiligheid dat zeer gewild is in de huidige samenleving’, zei Nissan-manager Marco Fioravanti in Le Monde. De suv is de auto van Fort Amerika en Fort Europa, van een vergrijzende bevolking die de boze buitenwereld op afstand wil houden.

De schade voor het klimaat kan automobilisten kennelijk weinig schelen. Gemiddeld stoot eensuv 14 procent meer CO2 uit dan een vergelijkbare auto met een laag model, becijferde de ngo Transport & Environment. Als iedereen elektrisch rijdt, gaat de uitstoot omlaag. Maar als benzineslurpers worden vervangen door stroomvreters, is de winst kleiner dan zij had kunnen zijn.

Je kunt het ook positiever bekijken. Als ook de patsers elektrificeren, is de verbrandingsmotor definitief verleden tijd. Geen vroem-vroem meer, geen romantisch gezwijmel over de geur van benzine, maar opschepperij over traploze acceleratie en een geruisloze motor. Harley Davidson heeft sinds kort een elektrische motorfiets. ‘Het hardste geluid dat je hoort is je eigen hartslag die tekeergaat’, belooft de fabrikant. De energietransitie is voltooid als de Hells Angels op e-motorfietsen rijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden