Interview

De hoogtepunten van dancefotograaf Rutger Geerling

Rutger Geerling fotografeert de dancescene al jaren, op festivals overal ter wereld, van Korea tot Zuid-Afrika, van Japan tot Amerika. Hij heeft zijn ervaringen vastgelegd in This Is My Church. Een rondgang langs de hoogtepunten uit zijn carrière.

Beeld Rutger Geerling

Het is de laatste paar jaar 'een beetje uit de hand gelopen.' De carrière van Rutger Geerling (43), nam een enorme vlucht, zo vertelt hij aan de keukentafel in Rotterdam. De fotograaf besloot halverwege de jaren negentig dance-events te fotograferen. Een mailtje in 2012 gaf zijn carrière een nieuwe wending. 'Are you going to be in Miami?', was de simpele vraag. Het bleek een uitnodiging van Ultra Music Festival om te komen fotograferen. Het festival in Miami is sinds de eerste editie in 1999 uitgegroeid tot het grootste dance-event in de Verenigde Staten, met tienduizenden bezoekers. De organisatie was onder de indruk van zijn foto's die hij al sinds jaar en dag maakt voor feestpromotor ID&T.

Grote kans dat wanneer je een foto ziet van een festival als Tomorrowland, Sensation of Mysteryland dat Geerling de maker is.

'Na dat eerste bezoek aan Ultra ben ik hun hoofdfotograaf geworden. Het festival is sindsdien enorm gegroeid. Ik vlieg de hele wereld voor ze over: Korea, Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Macao, Thailand, Japan, Atlanta. Er staan nu al boekingen tot november 2016. Bizar.'

Geerlings werk is nu gebundeld in het boek This Is My Church. 'Hiermee wil ik de dancecultuur vieren en laten zien hoe fantastisch het is. Ik mag niet klagen, zeker omdat fotografie niet de makkelijkste tak van sport is om je geld in te verdienen.

'Als fotograaf is het heel dankbaar werk. Concertfotografie is beperkter met alleen een band op het podium en het publiek aan de achterkant. Op een dancefeest is meer gaande. Het gaat om de bezoekers, de show, het vuurwerk. En de toegang die je krijgt in de dancescene is waanzinnig: ik sta gewoon op het podium, dat kun je bij een popband niet voorstellen.'

Een goed moment voor een rondgang langs de hoogtepunten in zijn werk.

Beeld Rutger Geerling

1 Tomorrowland mainstage, Boom, (België) 2015

'Her sta ik bekend om: de epische foto uit de helikopter. Het idee zat al heel lang in mijn hoofd: 's avonds een foto van een dance-evenement nemen vanuit de lucht. Dat had - voor zover ik weet - nog niemand gedaan. Ik wist niet of het kon, technisch gezien. Tijdens de slotshow van Tomorrowland is het gelukt, daar ben ik trots op. Ik was kapot na afloop: je moet je camera stilhouden in een helikopter die op dezelfde hoogte vliegt als waar het vuurwerk ontploft. Best heftig met een open deur.

'Op deze foto zie je aan alles het grootse van het festival. Tomorrowland is het epicentrum van Electronic Dance Music (EDM). Geen enkele foto die je op de grond maakt, doet recht aan hoe idioot groot dit festival is: 40 duizend mensen. Ik ben er niet alleen trots op dat het idee is gelukt, maar ook dat iedereen het nu doet. Dat is een onwijs compliment. Af en toe wel frustrerend dat binnen een jaar iedereen je nadoet. Het leuke aan het werken in de dance is de enorme collegialiteit. Bij concertfotografie is het meer ellebogenwerk, onder dancefotografen is veel respect voor elkaar.'

Beeld Rutger Geerling

2 Ultra Music Festival, Miami (VS), 2012

'Dit is de meest gebruikte publieksfoto van Ultra en straalt in alles uit wat voor een festival het is. Miami is natuurlijk een gouden plek voor een festival, en helemaal tijdens spring break. Iedereen gaat dan los. Als je dat feest ziet, dan wil je daartussen staan. Ik heb met kippenvel rondgelopen die eerste keer op Ultra. Zo veel had ik toen nog niet in het buitenland gefotografeerd, en dan, bam, sta je daar opeens tussen de palmbomen. Alles klopte ook bij het maken van deze serie: de plek, het licht, de mensen, het feest. Die waanzinnige serie van honderd foto's is daarna viral gegaan. Daarna is het voor mij alleen maar gekker en gekker geworden.'

Beeld Rutger Geerling

3 Dimitri Vegas & Like Mike - Bringing the World the Madness-tour, Sportpaleis Antwerpen (België) 2014

'Ik ben in toenemende mate verantwoordelijk voor de artiestenfotografie van een aantal dj's, onder wie Dimitri Vegas & Like Mike. Ik werk graag met ze. Deze foto is genomen bij hun optreden en dat is echt dance als een show. Daar krijgen ze veel kritiek op, dat het niet echt is. '

'Het contrast in deze foto is fijn en er zit een mooie golf in: de confetti vliegt door de lucht en je ziet de ontlading. Dat feestelement maakt het leuk. Onlangs verkochten Dimitri Vegas & Like Mike in veertig minuten twee keer het Sportpaleis in Antwerpen uit. Zij of Martin Garrix worden dit jaar de nummer-1-dj van de wereld.

Beeld Rutger Geerling

4 Tiësto, Innercity, Amsterdam, 2003

'Toen ik halverwege de jaren negentig bijna klaar was met mijn studie bestuurskunde, realiseerde ik me dat ik van een negen-tot-vijfbaan niet gelukkig zou worden. Ik fotografeerde een jaar of vijf als amateur en besloot de fotografie een jaar de kans te geven.' Naast snowboard-, skate- en natuurfotografie werkt hij ook voor gabberblad Strobe. 'Dat muziekgedeelte is een beetje uit de hand gelopen. Er waren toen maar een paar goede clubfotografen, die landelijk professioneel de dancescene fotografeerden. Ik ging naar gabberfeesten, maar ook naar het grotere Mysteryland.'

'Deze oude foto geeft aan dat ik in twee tijdperken heb kunnen werken. Hier was Tiësto al echt een wereldster.

'Ik mis het vinyl; je kon er fotografisch veel meer mee dan de memorystick die ze tegenwoordig gebruiken. Het grappige is dat in die periode van draaitafels je als fotograaf niet op het podium kon gaan springen, dansen en stampen, want dan sloegen de platen over. En nog steeds - vinyl is al meer dan tien jaar volledig uit - toch loop ik altijd voorzichtig over het podium. Dat zit er zo diep in.'

'De laatste paar jaar zie je dat bij Tiësto de druk er af is. Het hoeft allemaal niet meer per se - hij heeft toch alles al gedaan. Nu is hij echt aan het genieten en je ziet dat hij met hart en ziel lol staat te hebben.'

Beeld Rutger Geerling

5 Hardwell - I am Hardwell-tour, Istanbul, Turkije, 2014

'Dit vind ik een magisch moment: de emotie en dat semi-hysterische. En dan dat lullige stukje plastic erachter - het is helemaal geen chique setting. Je hoeft niet eens te weten dat dit een bekende dj als Hardwell is, je ziet het meteen. De dj's zijn meer dan vroeger echt de sterren. De fans staan te trillen bij zo'n meet-and-greet. Tijdens de interviews voor het boek kreeg ik best intieme verhalen van de dj's te horen. Bij Hardwell bijvoorbeeld hebben ze ooit een fan met vier beveiligers van hem moeten lostrekken. Martin Garrix is zelfs een keer gebeten door een bewonderaar.'

Beeld Rutger Geerling

6 Tomorrowland Brasil - Sao Paulo, 2015

Beeld Rutger Geerling

7 Awakenings, Spaarnwoude, 2010

Beeld Rutger Geerling

8 Sensation Brasil - Sao Paulo, 2012

'Ik houd erg van details, die kleine zaken des levens. En ik ben gek op zoenende mensen. Dit stelletje zag ik gelijk toen ik tijdens Awakenings de tent binnenliep, en ik schiet tik-tik-tik gelijk zes foto's. Het is zo'n onwezenlijk moment, dat zij aan het zoenen zijn terwijl iedereen om ze heen lekker in de technoklanken staat te dansen, daar kan ik echt van genieten.'

Beeld Rutger Geerling

9 Armin van Buuren op weg naar Ibiza in zijn privévliegtuig, 2015.

'Het is natuurlijk fantastisch dat reizen, maar ook best eenzaam. Je bent altijd op jezelf. Je hebt nooit tijd om iets met je vrienden te doen. En deze foto geeft dat mooi weer. Er spreekt zo'n stilte en rust uit. Terwijl het krankzinnig is hoe druk die dj's zijn.'

'Armin heeft voor mijn boek de inleiding geschreven en dat heeft hij zo mooi gedaan. Ik heb een vrij stoïcijnse Zeeuwse vrouw, en die viel echt even stil, zo bijzonder vond ze de tekst. Heel tof dat hij daarvoor de tijd heeft genomen.'

Beeld Rutger Geerling

10 David Guetta, TomorrowWorld, Atlanta (VS) 2014

'Je zou het niet zeggen, maar voor een festival van 40 duizend mensen is de dj-booth van TomorrowWorld naar verhouding heel klein. De ruimte is niet groter dan mijn keuken. Hoewel het geluid natuurlijk enorm hard staat, is het eigenlijk een heel rustige plek wanneer je daar achter de dj zit te wachten om hét moment te fotograferen. Het is onwerkelijk: terwijl er twintig meter verder een massa mensen op het veld uit hun dak gaat, zit je daar met zijn tweeën in zo'n kleine ruimte, jij en de dj. Soms heb je dan echt een moment met een artiest, dan is het heel sereen.'

Beeld Rutger Geerling

11 Rutger Geerling met zijn kinderen, thuis in Rotterdam.

'Ik werk voornamelijk in het weekend. Doordeweeks ben ik huisman, dan neem ik geen opdrachten aan en zorg ik lekker voor de kinderen: breng ze weg, haal ze op, kook, ga met ze naar het sportveld en als mijn vrouw laat thuis is, breng ik ze naar bed, heerlijk. Die combinatie werkt heel goed.

'Na drie dagen beuken op een festival ben ik doorgaans op maandag weer thuis, mét een jetlag. Ik vind het fijn om dan mijn hoofd leeg te hebben. Anders is het ook niet te doen; mijn vrouw heeft ook een drukke baan. Als je daar geen balans in aanbrengt, komt alle verantwoordelijkheid bij haar te liggen. Ik maak meestal korte trips, maar als ik wat langer weg ben, is het natuurlijk loodzwaar voor haar. Dan kook ik extra porties en stouw ik de hele vriezer vol, hoeft zij het eten alleen maar op te warmen.'

This Is My Church verschijnt op 16/10. Te bestellen via thisismychur.ch

Beeld Zahra Reijs
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden