De hoodie: een kledingstuk met eenvoudige roots en een bewogen verleden

Modecolumn

Mijn hobby de afgelopen kerstvakantie was het urenlang staren naar de non-stoptelevisieuitzending van de Top 2000. Dat klinkt misschien nihilistisch en dat was het ook enigszins, maar het bleek onverwacht toch fascinerend te zijn. Het bestuderen van de garderobe van de Top 2000-café-gangers, en dan met name die van de mannen, was een van de interessantste bijverschijnselen. Ik ontdekte bijvoorbeeld dat zeker de helft van de mannen aldaar had gekozen voor de hoodie (oftewel de capuchontrui, maar zo noemt echt niemand hem meer). Deze massale omhelzing is het voorlopige hoogtepunt in een lange en interessante geschiedenis van de sweater, in de jaren dertig uitgevonden door het Amerikaanse merk Champion om arbeiders te beschermen tegen de kou. Vervolgens werd hij populair bij sporters en sinds de jaren zeventig is hij favoriet in de skate- en hiphopscene. De geschiedenis van de hoodie heeft ook een donkere kant. Dragers ervan, vooral jonge mannen, worden vaak automatisch gezien als verdachte sujetten. Toen de 17-jarige Trayvon Martin in 2012 in Florida werd doodgeschoten door een politieman droeg hij een hoodie. De moord op de onschuldige Martin was de directe aanleiding voor het ontstaan van de Black Lives Matter-beweging. De hoodie werd als symbool onderdeel van het verzet tegen politie-geweld en racisme en in heel Amerika werden Million Hoodie Marches georganiseerd. Eerder, in 2005, werden hoodies verboden in een Engels winkelcentrum vanwege de negatieve associaties die ze blijkbaar opriepen (al kon je ze er wel blijven kopen); een maatregel die werd gesteund door de toenmalige premier Tony Blair. Dit noopte rapper Lady Sovereign ertoe de single Hoodie uit te brengen als onderdeel van de 'Save the hoodie'-campagne. Een campagne die behoorlijk gelukt is nu bijna iedereen minstens één zo'n trui bezit. En niet alleen arbeiders, sporters, rappers, skaters, vermeende boeven en mainstreammensen houden van de hoodie, hij is ook zeer geliefd in high-fashionkringen. Merken als Vetements, Yeezy en Supreme verkopen hoodies met prijskaartjes van gerust 500 tot 1.000 euro en die vinden nog gretig aftrek ook. Geen slechte prestatie voor een kledingstuk met zulke eenvoudige roots en zo'n bewogen verleden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.