SERIERECENSIESELAH AND THE SPADES

De highschooldrama Selah and the Spades is als een unieke maffiafilm ★★★☆☆

Debuterend regisseur Tayarisha Poe rekt de grenzen van de wat uitgekauwde highschoolfilm tot in het extreme op

Lovie Simone als Selah.

Selah is wat je op een Amerikaanse middelbare school een ‘bijenkoningin’ noemt: het populaire meisje dat bepaalt wat er gebeurt en daarmee feitelijk de baas is. In Selah and the Spades heeft de 17-jarige cheerleader haar macht op de keurige kostschool Haldwell te danken aan een grote kist die licht geeft als hij open gaat, vol met coke, pillen, drank, tranquillizers en alle andere dingen die een moderne scholier blijkbaar nodig heeft om de schooltijd te overleven.

Zo hoort dat in highschool-films: die spelen zich af in een afgesloten domein waarin volwassenen en leraren hooguit een cameo hebben. Met Selah and the Spades trekt scenarist en debuterend regisseur Tayarisha Poe dat gegeven in het extreme door: het lijkt alsof de tieners een maffiafilm naspelen, met gespannen overleg tussen de hoofden van de vijf facties waarin de schoolpopulatie is onderverdeeld, dreigementen op wc’s, drugs, het vermoeden van ‘een rat’ in de organisatie en de zoektocht naar een opvolger, die iets te veel praatjes krijgt.

Alleen dit al maakt Selah and the Spades uniek in het nogal uitgekauwde genre. Even bijzonder is het vertelperspectief vanuit de donkere studenten op de snobistische kostschool. Maar het opmerkelijkst aan de film, die dit jaar tijdens het Amerikaanse Sundance-festival in wereldpremière ging, is hoe eigenzinnig Poe ook in visuele zin durft te zijn. Het ene moment beleven we een duizelingwekkende drugstrip met verklede studenten die in een bos op de hielen worden gezeten door een zwevende camera. In een andere scène, de beste, houdt Selah een strakke monoloog waarin ze cheerleading afschildert als toppunt van feminisme. Ze kijkt uitdagend recht in de camera, terwijl haar collega-cheerleaders er springerig doorheen gemonteerd zijn en er een tikkende metronoom klinkt.

Selahs arrogante hardheid past actrice Lovie Simone, soms nog met zichtbare jeugdpuistjes, maar ze kan ook haar kwetsbaarheid tonen. Toch komt de emotionele laag in Selah and the Spades niet helemaal uit de verf.  Poe maakte op basis van haar eigen herinneringen een droomwereld die nooit echt realistisch wordt. Er zou van alles op het spel moeten staan, maar de sfeer blijft die van kinderspelletjes. Zelfs als het in de finale echt faliekant misgaat, ontbreekt de dreiging die Selah and the Spades boven zichzelf uit had kunnen tillen.

Selah and the Spades

★★★☆☆

Regie Tayarisha Poe