Recensie Futha

De heidense tripmuziek van Heilung is mysterieus en doodeng, maar ook hitgevoelig ★★★★☆

Beeld Heilung

Vanuit de Scandinavische black metal kwam de afgelopen jaren een wonderlijke muzikale stroming opzetten, uiteraard opnieuw vooral in Noorwegen. Bands als Wardruna en Danheim maken heidense en trance-opwekkende volksmuziek,  geheel zonder drums en gitaren maar met rammelende botten en oeroude instrumenten. De muziek doet het de laatste jaren opmerkelijk goed, ook als filmmuziek bij bijvoorbeeld tv-series als Vikings.

De band Heilung is net even een ander verhaal. De drie vaste leden, die live spelen met een compleet orkest aan gastmuzikanten, komen uit Denemarken, Duitsland en Noorwegen, en ook de muzikale opvatting is een geografisch allegaartje. Heilung verwerkt keelklanken uit de Siberische steppen met koorzang in antieke talen en een warboel aan instrumenten, maar het grotewonder: het klinkt geweldig.

Op de debuutplaat Ofnir uit 2015 plaagde Heilung de luisteraar nog met lange voorleesbeurten tussen de nummers door, maar op opvolger Futha zijn die verdwenen. Heilung komt ineens door met zeer pakkende en hypnotiserende muziekstukken als Norupo, waarin vooral de vrouwelijke, prachtig zuiver gezongen meerstemmigheid indruk maakt. De knerpende mannenstem achter de intrigerende koorzang geeft een duistere sfeer mee, en ook bij een track als Traust, die zeer zorgvuldig wordt opgebouwd vanuit zacht tingelende Tibetaanse belletjes, drijf je langzaam een andere tijd en wereld binnen.

Heilung vindt het geen probleem in al hun ritualistisch aandoende nummers donkere, zwaar dreunende synthesizers in te zetten, en dat maakt de muziek nog intenser, soms doodeng, buitengewoon mysterieus en zelfs hitgevoelig. Futha is een heerlijke tripplaat, en zeer aan te bevelen voor fans van het aloude Dead Can Dance en aanverwante gothickunsten. Heilung speelt op 14 november in de Grote Zaal van TivoliVredenburg in Utrecht, maar let op: Heilung is momenteel zo’n sensatie dat het concert al nagenoeg is uitverkocht.

Futha

Heilung

★★★★☆