AnalyseE-rijden

De haken en ogen van elektrisch laden

Om de theoretisch snelle laadtijd te verwezenlijken, moet de e-rijder nog wel wat hobbels nemen. 

Je eigen laadpaal als accessoireBeeld \

Iedereen die een e-auto rijdt, weet dat opladen nogal eens leidt tot geklooi met laadkabels die net te kort zijn of over het dak getrokken moeten worden om de paal te bereiken. Niet bij de Porsche Taycan: die heeft twee laadpoorten, aan beide zijden van de auto, waardoor aansluiten altijd eenvoudig is.

Snelladen kan overigens maar aan één kant. Bij Fastned betekent dit geregeld dat je de auto moet omkeren, omdat de Porsche-snellaadkabels tamelijk kort zijn en soms alle laadpalen voor de ‘goede’ kant bezet zijn. 

De reden dat de polsdikke stroomkabels zo kort zijn, zegt Fastned, is dat ze vloeistofgekoeld zijn en die zijn lastig langer te maken. ‘Ook omdat we niet willen dat ze over de grond slingeren en auto’s eroverheen kunnen rijden', zegt een woordvoerder. Er wordt gesleuteld aan een oplossing, zegt Fastned.

De accu van de Taycan mag relatief snel leeg zijn, zie hierboven,  hij is ook weer relatief snel vol. Doordat het elektrische systeem op 800 volt werkt en niet met de gebruikelijke 400, kan het ampèrage omhoog en kan aan de snellader in twintig minuten 300 kilometer worden bijgestampt.

In de praktijk kwamen we bij de snelste laadpalen van Fastned tot drie keer toe niet verder dan 55 kilowatt, wat neerkomt op ongeveer 60 kilometer in twintig minuten. Dit lage getal verbaast Fastned; het bedrijf zegt bij de Taycan meestal veel hogere laadsnelheden te zien. De traagheid heeft mogelijk te maken met de relatief lage temperatuur tijdens de test, aldus de woordvoerder.

Porsche zelf heeft ook nog een aantal verklaringen.  Om op topsnelheid te kunnen laden, geldt een aantal voorwaarden, meldt een woordvoerder. 1) De temperatuur van de accu is in het ideale geval tussen de 30 en 35 graden Celsius. 2) De accu is nog maar 5 procent gevuld bij aanvang van de laadsessie. 3) De buitentemperatuur moet inderdaad niet te laag zijn, in de zomer gaat het beter. 4) Het laadstation moet hoge snelheden ondersteunen. Fastned en Ionity hebben veel snelladers met meer dan 150 kilowatt vermogen, maar er zijn er ook die niet verder reiken dan 50.

Jupiter en Mars moeten dus ongeveer in lijn met Pluto staan om de maximale snelheid bij het laden te halen. Al zijn er factoren die de automobilist zelf kan beïnvloeden. Wie aanmeert met een accu die nog 30 tot 40 procent vol is (zoals Blik deed), haalt meestal niet de topsnelheid. ‘Als je via het navigatiesysteem van de Taycan naar een (snel)laadstation navigeert, zal de auto zelf de batterij op de ideale temperatuur brengen’, aldus de woordvoerder van Porsche. Dat kost een beetje energie, maar die win je weer terug doordat je daarna sneller laadt. ‘Een paar keer de launch control achter elkaar gebruiken (heel snel optrekken, red.), doet ook wonderen om de temperatuur omhoog te krijgen.’ 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden