AlbumrecensieDecision Time

De grote onbekende Charles Webster is terug, met innige house en hallucinante triphop ★★★★★

Charles Webster is een wat ongrijpbare figuur uit de Britse house en triphop van de jaren negentig. Hij is onbekend bij een groot publiek en vooral iemand die als voorbeeld wordt gezien voor gelijkgestemde collega’s.

Zijn muziek was ook altijd een beetje een genre op zichzelf; intense, vaak door jazz ingefluisterde en van clichés gespeende house met hallucinante soulstemmen van ingehuurde zangers. Hij werd opmerkelijk genoeg ontdekt door de alternatieve clubcultuur van Zuid-Afrika en hij verhuisde zelfs naar dat land toen dat politiek gezien niet controversieel meer was.

Op zijn eerste plaat in bijna twee decennia hoor je in één klap waarom hij destijds zo goed was, en het klaarblijkelijk nog altijd is. De productie is weer eigenwijs en fijnzinnig (nergens hoor je zomaar een bonkende vierkwartsmaat uit een standaard drummachine) en zijn keuze aan vocalisten is weergaloos. In de eerste track Burning duiken we met Webster en de Zuid-Afrikaanse zangeres Sio in de oorsprong van de triphop van de vroege jaren negentig: een trage drumbeat, een half weggefilterde piano en fluit en een zangeres die je niet meer uit je hoofd krijgt: de herinneringen aan Portishead en Massive Attack dringen zich op. Ook als we met This is Real ineens de bekende stem van Shara Nelson horen, bekend van het onvergetelijke Unfinished Sympathy van Massive Attack uit 1991. Wat een diepgravend nummer vertolkt zij hier weer.

We trippen van innige house (Wait and See) naar zachte bossanova (Secrets Held) en de hallucinante poëzie van The Spell (met dichteres Ingrid Chavez), en een bewerking van dat laatste nummer door de enigmatische dubstep-producer Burial, die ons definitief in een onrustige housedroom laat wegzakken. De ogen weer openen wordt daarna een pijnlijk proces. Wat u ook draait dit komende, nachtclubloze weekend: vergeet Charles Webster niet.

Charles Webster

Decision Time

Dance