NIEUWSMUSICALWERELD TIJDENS CORONACRISIS

De grote musicalproducenten hebben hun hoop gevestigd op september

Tessa Sunniva van Tol in Anastasia. Beeld Annemieke van der Togt / Roy Beusker Fotografie
Tessa Sunniva van Tol in Anastasia.Beeld Annemieke van der Togt / Roy Beusker Fotografie

De schade voor de sector loopt nu al in de miljoenen. Albert Verlinde werkt met TNO aan een zaalindeling waarbij het publiek afstand kan houden.

Elke donderdag neemt Albert Verlinde, directeur van Stage Entertainment Nederland, een toespraak voor al zijn medewerkers op die vrijdag online wordt gezet. Het is een hart onder de riem voor de honderden medewerkers aan musicals als Tina, Anastasia en Lazarus die nu allemaal werkloos thuis zitten.

De musicalsector is een miljoenenbedrijf, dat nu helemaal plat ligt en waar enorme verliezen worden geleden. Het is ook de sector binnen de podiumkunsten waar verreweg de meeste mensen naartoe gaan: gemiddeld drie miljoen per jaar. Niet alleen Stage Entertainment maar ook alle andere musicalproducenten bereiden zich voor op een ongewisse toekomst.

Mogen de theaters vanaf september, als het nieuwe seizoen begint, gewoon open? En heeft het publiek nog wel zin om onder strikte voorwaarden, met mondkapjes en tijdslot en al, een avond uit te gaan?

We spraken met de drie belangrijkste musicalproducenten over het wel en wee van hun bedrijf in onzekere tijden.

Hans Cornelissen van De Graaf & Cornelissen Entertainment, producent van Kinky Boots en Haal het doek maar op!.

Hans Cornelissen Beeld Lex van Lieshout
Hans CornelissenBeeld Lex van Lieshout

‘Met Kinky Boots en Haal het doek maar op! zouden we nog ruim twee maanden toeren, en juist dan verdien je er mee, want in het begin van de tournee haal je vooral je opstartkosten eruit. Met die twee producties gaan wij naar schatting zo’n 6 à 7 ton verlies lijden. Mijn compagnon Ruud de Graaf en ik ontwikkelen nu verschillende scenario’s. Kunnen onze producties komend seizoen worden ingehaald? En zo ja, moet dat dan in aangepaste vorm vanwege die anderhalve meter afstand? En als ze al verschoven kunnen worden, hoe en wanneer dan, want alle theaters hebben hun seizoen ’20-’21 al helemaal vol. En wat betekent het voor de nieuwe producties die we in de planning hadden? Wij brengen komend seizoen The Rocky Horror Show, Titanic en Saturday Night Fever uit. Vooralsnog laten we alle plannen staan en we besluiten sowieso niets voor 19 mei, dan wordt duidelijk wat de nieuwe richtlijnen van het RIVM en het kabinet zijn. We hopen uiteraard op meer steun van de overheid dan die 30 miljoen die de minister ons nu in de vorm van kredietverstrekking heeft beloofd. In dit land gaat 13 miljard om in de cultuursector– van Oerol tot Evita, van De Snollebollekes tot Internationaal Theater Amsterdam. De vrije producenten leveren 70 procent van het aanbod daarvan. Als wij omvallen, valt het hele theaterbedrijf om.

Gelukkig hebben we ook iets om naar uit te kijken: in juli brengen wij, mits daar toestemming voor is, samen met Theater Carré een week lang een speciale reeks jubileumconcerten vanwege honderd jaar De Jantjes. In een aangepaste zaalopstelling. Daar houden we ons voorlopig maar aan vast.’

Fred Boot van New Productions, producent van Soldaat van Oranje, de musical en de Londense versie van Soldier of Orange.

Fred Boot Beeld Lex van Lieshout
Fred BootBeeld Lex van Lieshout

‘Toen we half maart moesten stoppen, waren er al 113 duizend kaarten in de voorverkoop verkocht tot 30 oktober, ons 10-jarig jubileum. Ons enige voordeel is dat we een eigen theater hebben en dus makkelijker kaartjes kunnen omboeken. De schade loopt in de miljoenen. Wij hebben de nodige reserves, maar die drogen natuurlijk op. Als we straks eventueel weer open kunnen met de anderhalvemetermaatregelen, kunnen we per avond maximaal vierhonderd man publiek kwijt in plaats van 1.100. Dat is niet genoeg om uit de kosten te komen. Maar een ander probleem is: hoe speel je een grote musical, waarin wordt gedanst, gevochten en gezoend, op anderhalve meter afstand? Een liefdesscène met kushandjes lijkt me voor het publiek niet echt aantrekkelijk. Een oplossing zou zijn de cast en crew tot de contactberoepen te rekenen, die vooraf getest worden. Dus bijvoorbeeld temperatuur opnemen bij de artiesteningang.

‘De voorbereidingen voor Soldier of Orange in Londen staan nu in de pauzestand. Op 10 mei zou de bouw van het theater van start gaan en in september zou de kaartverkoop beginnen, maar niemand gaat nu kaartjes kopen. Het bouwterrein wordt nu gebruikt als helikopterplatform voor een noodhospitaal.’

Albert Verlinde van Stage Entertainment Nederland, producent van Tina, Anastasia en Lazarus.

Albert Verlinde Beeld Lex van Lieshout
Albert VerlindeBeeld Lex van Lieshout

‘Het stopzetten van onze drie producties betekent een enorme financiële dreun en gaat ons bedrijf 20 tot 30 miljoen euro omzet kosten. Bovendien zitten 450 mensen nu zonder werk. Wij zijn een groot en gezond bedrijf, maar er moet wel wat gebeuren om dat ook te kunnen blijven. Daarom hopen we maar dat we op 1 september weer kunnen starten. Die anderhalvemetermaatregelen worden lastig maar wij werken in samenspraak met het ministerie van Economische Zaken en TNO aan een plan waardoor we kunnen spelen. De opstelling in de zaal wordt dan zo dat er om en om rijen leeg blijven en dat je schotjes meekrijgt die je tussen jezelf en het andere publiek kunt zetten. Dat plan ontwikkelen we niet alleen voor Stage Entertainment, maar bijvoorbeeld ook Carré en het Nieuwe Luxortheater in Rotterdam willen eraan meewerken. Dat betekent dat de zaal voor de helft is bezet en je niet verdient wat je zou willen verdienen, maar je houdt daarmee wel je bedrijf overeind. En je zorgt ervoor dat je mensen weer aan het werk kunnen. Voor de toekomst verwacht ik wel dat we vooral bekende titels en succesproducties moeten brengen – dat is waar het publiek nu behoefte aan heeft.’

West End en Broadway

De grote musicaltheaters op West End in Londen en Broadway in New York gaan waarschijnlijk dit jaar niet meer open. Dit heeft producent Sir Cameron Mackintosh (Les misérables, The Phantom of the Opera, Hamilton) dit weekend gezegd in een interview op BBC-radio. Vanwege de regels voor afstand houden lijkt het hem onmogelijk op rendabele wijze musicals op te voeren. Mackintosh liet weten dat de theaters pas weer open kunnen als zowel het publiek als de artiesten zich veilig kunnen voelen. Het musicalpubliek in Londen en New York bestaat voor een groot deel uit toeristen, die er nu niet zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden