De Grote Kanye Westshow: 'Wazig, vreemd en subliem'

Honderdduizenden mensen keken wereldwijd in bioscopen naar de live-uitzending van de presentatie van Kanye Wests nieuwe album én kledinglijn. Ook Pathé Arena in Amsterdam was uitverkocht. Het werd een bevreemdende avond: 'We weten nu allemaal waarin we ons begeven: een goddelijke droom. Het hoeft niet allemaal te kloppen of ergens op te slaan, maar het is wazig en vreemd en subliem.'

Kanye West tijdens de presentatie van zijn nieuwe album en kledinglijn Beeld Reuters
Kanye West tijdens de presentatie van zijn nieuwe album en kledinglijnBeeld Reuters

The show will start shortly', staat er op het scherm van Pathé Arena. De uitverkochte zaal zit vol met voornamelijk jonge mensen die opgewonden praten en met hun telefoons in de aanslag zitten. Ze kijken online of iemand al iets weet over wat er straks wordt vertoond: de presentatie van het nieuwe album The Life of Pablo en de nieuwe modecollectie Yeezy Season 3 van Kanye West. Live vanuit Madison Square Garden streamt de artiest zijn lanceringsfeestje in bioscopen in meer dan 25 landen wereldwijd.

Dan knipt het scherm aan.

null Beeld Albumhoes
Beeld Albumhoes

Op het podium golft een gigantisch zijden laken, als een enorm luchtkussen. Daaronder lijken mensen te zitten. Ruim twintig minuten kijken we naar dit minimalistische en verwarrende schouwspel, wat tot gegiechel in de bioscoopzaal leidt, totdat de gehele familie Kardashian, gekleed in jassen van witte veren, het stadion komt binnengelopen. Kim, de vrouw van Kanye, heeft helblond haar en draagt hun baby op haar arm. Ze gaat naast Vogue-boegbeeld Anna Wintour zitten. De mensen in de bios beginnen hard te lachen als transgender Caitlyn Jenner in beeld komt. In het kielzog van de Kardashians volgt Kanye. Iedereen, zowel in de bioscoopzaal als in de concerthal, begint te juichen.

The man of the hour has arrived. Kanye West. Ye. Yeezy. Yeezus. We kunnen beginnen.

Laken op podium bij presentatie Kanye West Beeld Reuters
Laken op podium bij presentatie Kanye WestBeeld Reuters
De familie Kardashian Beeld Reuters
De familie KardashianBeeld Reuters

Kanye draagt een simpele rode sweater met daarop de tekst I feel like Pablo en een zwart Yeezy-petje. Hij klapt zijn laptop open en is er een paar minuten mee bezig. Het geheel lijkt warrig en nauwelijks voorbereid. Dan pakt hij de microfoon en heet iedereen welkom. We gaan luisteren naar zijn nieuwe plaat, zegt hij, en je mag doen wat je wil: dansen, juichen, noem maar op. Openingstrack Ultralight Beam start, en meteen begrijp je waarom Kanye deze plaat vooraf telkens een gospelalbum heeft genoemd. Een baby brabbelt Hallelujah, vermoedelijk de zijne, en een koortje zingt.

De entourage achter Kanye - onder anderen rappers Pusha T en Travi$ Scott - dansen en schudden hun hoofd op de beat - tot groot genoegen van de mensen in de zaal. 'This is a god dream', zingrapt Kanye in het refrein en we weten nu allemaal waarin we ons begeven: een goddelijke droom, het hoeft niet allemaal te kloppen of ergens op te slaan, maar het is wazig en vreemd en subliem.

Kanye West met op zijn shirt 'I feel like Pablo' Beeld Reuters
Kanye West met op zijn shirt 'I feel like Pablo'Beeld Reuters

Modellen

Het zijden laken wordt weggetrokken en daaronder blijken ruim tweehonderd modellen te staan, in de nieuwe Yeezy-lijn, die duidelijk op de voorgaande twee collecties lijkt: langwerpige silhouetten van met name oker-, zand- en aardekleuren. Veel vrouwen in deels gebreide catsuits, mannen in bombers en parka's, sweatshirts en hoodies. De modellen zijn duidelijk geïnstrueerd om zo stil mogelijk te staan en verveeld of ernstig te kijken. Niemand lacht, niemand danst - ze lijken gevangen in een post-apocalyptische film. Dit moet de performance zijn die gechoreografeerd is door kunstenares Vanessa Beecroft.

Intussen staat Kanye nog steeds naast het podium bij de laptop, als een soort mc en dj van de avond. Heel soms geeft hij commentaar, maar met name luisteren we naar zijn nieuwe nummers, terwijl we kijken naar de stokstijve modellen of de gezellig vibende crew van Kanye. Het lijkt een grote reclamespot voor een kledinglijn, met de muziek als aandachtstrekker. Af en toe leidt een verse van Kanye tot gejoel in de bioscoopzaal. Bijvoorbeeld als hij Taylor Swift dist door te rappen 'I made that bitch famous', een verwijzing naar de keer dat hij haar bedankspeech onderbrak op de VMA's om te zeggen dat Beyoncé had moeten winnen. Ook de tekst 'I love you like Kanye loves Kanye' valt meteen goed. Verder zijn de gastoptreden van Chance the Rapper, The Weeknd, Rihanna, Frank Ocean en Kid Cudi goed voor momentjes van opwinding in de zaal. Ook Naomi Campbell en Young Thug, die tussen de modellen blijken te staan, kunnen op gejuich rekenen. Af en toe beginnen mensen onwennig te klappen na een nieuwe track, maar tot een echt applaus leidt het niet.

Modellen op het podium Beeld Reuters
Modellen op het podiumBeeld Reuters
null Beeld Reuters
Beeld Reuters

Surrealistisch

Na ongeveer driekwartier hebben we het hele album gehoord en de modellen lijken nu echt pijn van het staan te krijgen, sommigen gaan er zelfs bij zitten. Kanye bedankt Adidas 'for paying for this', waarop het publiek 'Fuck Nike' begint te scanderen, vanwege de botsing tussen de rapper en dat merk die ontstond bij een samenwerking. Dan raakt Kanye de regie kwijt en beginnen de rappers achter hem om de beurt hun iPhones in te pluggen en nieuwe tracks te spelen. Het geheel wordt chaotisch, nummers worden abrupt afgekapt en iedereen vraagt zich af of er nog iets gaat komen of dat er gewoon willekeurig muziek gespeeld gaat worden, 'untill the curfew', zoals Kanye zegt. Dit begint surrealistisch te worden.

Kanye vertelt opeens over een nieuw project: hij is bezig met een videogame, waarin zijn moeder door de poorten van de hemel gaat. Hij laat direct een trailer zien, waarin we een blokkerig figuurtje, zijn moeder, door de wolken zien vliegen als een engel en op een wit paard zien rijden, terwijl het nummer 'Only One' klinkt. De bioscoopzaal giert het uit van het lachen, vooral als Kanye vervolgens zegt: 'That was hard to do, bro.' Niemand wilde hem helpen bij het ontwikkelen van de game, zegt hij, dus hij moest het allemaal weer zelf doen. Nog harder lacht men als Kanye nógmaals de trailer laat zien en weer zegt hoe moeilijk het was om te maken. En dan volgt een klassieke Kanye-quote: 'Ik heb vaak het idee dat ik verkeerd begrepen word. Jullie zien overal artiesten die gecontroleerd worden door de industrie, maar niemand heeft mij in zijn macht. Niemand kan je vertellen in welk vakgebied je moet blijven.'

Wie is Kanye?

'Ik ben geen beroemdheid, ik ben een activist', zei hij vorig jaar in The New York Times. Was hij eerst nog blij als hij de prijs voor beste hiphopalbum van het jaar won, later dacht hij: waarom niet gewoon het beste album van het jaar, period? Een profiel van Kanye West. (+)

Tot slot bedankt Kanye een aantal mensen, waarna hij de muziek definitief overlaat aan zijn vrienden en backstage gaat om te hangen 'with my wife'. In de bioscoopzaal is men onzeker of dit ook het einde van de show is. Een deel van de modellen begint ruig en euforisch te dansen en vormt een moshpit - eindelijk mogen ze bewegen en we zullen het weten ook. Een voor een druppelen bioscoopgangers de zaal uit en ook Madison Square Garden stroomt leeg. Sommige mensen blijven zitten, gehypnotiseerd door het scherm, achterblijvend met de gedachte: ik weet niet precies wat ik net heb gezien, maar één ding is zeker: ik was erbij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden