Talenten van 2021Pop

De grenzeloze Nana Adjoa is het Volkskrant-poptalent van het jaar

null Beeld Eva Roefs
Beeld Eva Roefs

Je hoefde alleen maar haar debuutplaat Big Dreaming Ants op te zetten en je wist: Nana Adjoa laat zich niet vangen in de muffe definities van genres. Laat het een voorbode zijn voor een grenzeloos 2021.

Haar liedjes springen opgewekt je oren in, om daar vervolgens eens lekker te blijven hangen. Ze hebben precies dat ongepolijste randje dat ervoor zorgt dat ze niet onopgemerkt voorbijglijden in de eeuwige stroom van de afspeellijsten.

De instrumentatie is bijzonder, en daar gaat allereerst de aandacht naar uit; het droge geluid van een elektrische bas, vaak naast donkere, wat krakende synths of een afgedwaalde viool. Een zacht en soepel samengaan van elektronica met organisch en akoestisch instrumentenwerk. Het geluid is niet massief, maar laat het licht door. En in die helle en goed geventileerde ruimte zingt Nana Adjoa intiem haar melodieuze refreinen, die ook weer dat weerhaakje uitgooien.

De vakjury van de Volkskrant voorspelt de talenten van 2021 in vijf vakgebieden. En we vroegen de talenten van 2019 hoe ‘hun’ jaar is verlopen.

Inderdaad: zo maak je sterke popsongs. En de Amsterdamse zangeres besteeg er dit jaar snel de talentenladder van V mee, om uiteindelijk bovenaan te zegevieren. Nana Adjoa (29) is de grootste popontdekking van 2020, oordeelde het kennerspanel. En ja, zo’n eretitel kan zij waarderen. ‘Echt, superleuk.’

Ze had aan het begin van dit jaar – toen het nog een jaar als alle andere leek te worden – wel in de gaten dat ze iets zou kunnen losmaken, met de liedjes van haar debuutalbum Big Dreaming Ants. De eerste tracks die ze liet streamen, zoals het mijmerende popliedje met euforische bijgeluiden She’s Stronger, werden opgepikt door een paar internationale popblogs en door een belangrijk radiostation in Los Angeles. Ze kreeg links en rechts aanvragen voor interviews. Maar inmiddels was ze zelf ook geveld door corona, na een aantal intensieve oefensessies met haar band ter voorbereiding op een serie shows in 2020. Dat liep dus een beetje raar, zei Adjoa in oktober in een interview met de Volkskrant. ‘Daar zat ik dan in quarantaine, in mijn sweat pants te zoomen over mijn plaat.’

Adjoa overkwam wat veel Nederlandse artiesten overkomt die iets maken dat werkelijk anders klinkt dan al het andere: ze worden in eigen land aanvankelijk vakkundig over het hoofd gezien en steken voorbij de landsgrens de kop op. De componisten en zangeressen Sevdaliza en Pip Blom kunnen erover meepraten (zij sierden al eerder de V-talentenranglijst). Wat is dat toch, vroegen we Adjoa. Moeilijk te zeggen, vond zij zelf, ‘misschien is mijn muziek voor Nederland net niet poppy genoeg, zelfs een beetje te ingewikkeld.’

Terwijl de complexiteit van haar muziek, en dan vooral de grensoverschrijdende geluidsmix, haar nummers wél de brede internationale reikwijdte geven. Adjoa mengt jarentachtigpop met triphop uit de jaren negentig, dus de betoverende muziek van Massive Attack en Portishead. En met de vocale vertelkracht van haar liedschrijvende en zingende voorbeelden: Nick Drake, J.J. Cale en Nina Simone. En ook nog de lichtvoetige highlifegitaarpop uit Ghana, het geboorteland van haar vader. Muziek met een zo brede horizon wil zelf natuurlijk ook graag op stap. En komt nog eens ergens.

Wat volgens Adjoa ook meespeelt bij haar groter-in-het-buitenlandsyndroom: in Nederland was zij al bekend in het clubcircuit, als die leuke bassist in die ook al zo leuke bandjes, van Janne Schra bijvoorbeeld. Adjoa, die al vanaf haar 10de serieus muziek maakt op vooral haar geliefde bas, was de afgelopen jaren een veelgevraagd muzikant, in studio’s en op podia. ‘Misschien dat daarom in Nederland werd gedacht: daar heb je weer zo iemand die ook zo nodig zélf liedjes moet gaan schrijven.’

Maar de lange aanloop in het Nederlandse muziekwereldje was ook ontzettend leerzaam. Adjoa vloog in haar jaren als begeleider langs vele genres, van degelijk songwriterswerk tot avontuurlijk progrock. Die voorstudie betaalt zich uit op Big Dreaming Ants, een plaat die wonderlijk gelouterd klinkt voor een debuutplaat.

Adjoa schreef sterke en zelfbewuste liedjes met elk een eigen verhaal, vaak over haar eigen wankele zoektocht door een wereld in oproer. Over verdrietig stemmende scheldpartijen op sociale media. Over opkomend nationalisme en andere angstige ontwikkelingen. En de neiging van mensen zich bij alle verwarring vast te klampen aan een identiteit. Maar in een verder helemaal niet zwaarbeladen popliedje als No Room zingt ze ook over alledaags ongemak en de gesprekjes over het weer die wij mensen nu eenmaal moeten voeren uit vrees voor de leegte, de stilte van het niets.

Bij de uitverkiezing tot Poptalent van het Jaar hoort meestal een voorspelling, die de druk voor de gelukkige lekker opvoert. Volgend jaar moet het gebeuren, zeggen wij dan, en breekt ons gevierde talent écht door in Nederland en ver daarbuiten. Dat is nu, midden in een lockdown waarvan het einde nog niet in zicht is, natuurlijk ingewikkeld. Het ziet er niet naar uit dat de podia binnen afzienbare termijn de deuren ouderwets gaan opengooien. Of dat er weer grote zomerfestivals op poten worden gezet in eigen land of bijvoorbeeld de VS, waar Adjoa in 2021 zeker een podiumplek zou hebben verdiend.

Maar het komende jaar biedt volgens Adjoa toch kansen. ‘Ik ga veel nieuwe muziek schrijven’, zegt ze. ‘En ik hoop dat ik nog een paar mooie internationale samenwerkingen kan aangaan.’ Want corona heeft de wereld niet alleen opgesloten in thuisisolatie en lockdowns, maar ook compleet opengebroken. Je kunt online alle kanten op door muziekbestanden te versturen en via Zoom bij te praten met artistieke geestverwanten. Dat kon eerder natuurlijk ook, maar het afgelopen jaar is grenzeloosheid de norm geworden, in de popmuziek en zelfs in het livestreamcircuit.

Toch blijft Adjoa vooral hopen op de wedergeboorte van het club- en festivalcircuit. ‘Tegen beter weten in misschien. Maar ik ga met mijn band zeker proberen de in 2020 geplande tournee weer op te pakken en te spelen voor hopelijk steeds wat meer publiek.’ Het hersteljaar 2021 begint in ieder geval hoopvol, met een stip aan de horizon: een vaccinatie in aantocht en dus, wie weet, die deuren van de poppodia toch weer op een kier.

Adjoa heeft haar eerste slag alvast geslagen: de volkomen terecht toegekende talentenbokaal van de V kan in de prijzenkast. Van harte.

De plaat Big Dreaming Ants van Nana Adjoa is verschenen bij Bloomer Records. Een clubtour van Adjoa, die zou plaatsvinden in november van dit jaar, is verplaatst naar 2021.

null Beeld Eva Roefs
Beeld Eva Roefs

5 vragen aan Nana Adjoa

Wat zijn je drie favoriete nummers van het afgelopen jaar? Wildfires van Sault, Money Is the One True God van Blake Mills en Jason van Perfume Genius.’

Wie zou je zelf naar voren schuiven als het talent van 2020? ‘Sault. Ik leerde de Britse band pas dit jaar kennen en het is de soundtrack van dit jaar geworden, ik denk voor veel mensen. Zo veel soul, zo’n goeie productie, zo’n duidelijke boodschap. En ook nog mysterieus, dat hoor je tegenwoordig ook niet zo vaak meer.

‘De platen van Sault zijn denk ik albums die nog veel artiesten gaan beïnvloeden en zo in het collectieve muziekgeheugen ­zullen terechtkomen.

‘Van Nederlandse bodem: Feng Suave, een duo met een onwijs goede zanger en neosoulsound die uniek is in Nederland en in het buitenland al veel lof krijgt. Ik ben echt mega­benieuwd naar nieuwe songs!’

Aan welke goede raad heb je het meest gehad? ‘Koester je muzikale kompas.’

Wat was je bewondermoment van 2020? ‘Dit jaar is in mijn geheugen echt één grote wirwar. Een bijzonder bewondermoment beleefde ik in Utrecht, tijdens de Black Lives Matter-demonstratie. Ik stond tussen allemaal mensen met mondkapjes, oud en jong, en ­iedereen probeerde de anderhalve meter afstand te bewaren. De speeches galmden van de trappen bij het Centraal Station. En de politie stond toe te kijken. Zoiets had ik me in 2019 niet ­kunnen voorstellen. Het zal mij ­altijd bijblijven.’

Op welk moment had je zelf door dat je goed bezig bent? ‘Toen we begin dit jaar m’n ­eerste single She’s Stronger ­uitbrachten, dat vond ik een spannend moment. Maar de ­single kreeg veel support van het radiostation KCRW uit Los Angeles: dan spring je toch een gat in de lucht.

‘Dat was wel een heel fijne start voor de verdere release van alle nieuwe muziek, en uiteindelijk in september ook mijn album.’

null Beeld Eva Roefs
Beeld Eva Roefs

Talent nummer twee

Froukje
Aan het begin van iets groots en meeslepends.

Wat een profetische maar vooral ook enorm leuke track bracht zangeres Froukje uit aan het begin van 2020. ‘Happy new year’, zong ze. ‘De wereld staat in de fik en ik zou het willen blussen, maar het vuur is groter dan ik.’ En ook al ging haar tekst over de klimaatproblematiek: als je zo goed aanvoelt én zo scherp kunt verworden waar het heen zal gaan met de wereld en wat onze herstellende rol daar nog in kan zijn, dan verdien je een mooie notering in de talentenlijst voor 2021.

Froukje staat aan het begin van iets groots en meeslepends, daar zijn veel kenners uit ons poppanel het over eens. Maar we moeten nog even afwachten: begin volgend jaar verschijnt pas een eerste echte plaat (een EP’tje) van de zangeres. We hebben er vast op ingetekend. Plaats twee in de V-talentenranglijst is voor Froukje Veenstra.

Talent nummers drie

Banji en Goldband
Een gedeelde derde plek voor twee frisse bandjes.

Plaats drie moet worden gedeeld door twee aanstormende, ouderwetse bandjes-acts, die elkaar dus de hand mogen schudden vanwege hetzelfde aantal stemmers uit het panel. Banji maakt fris klaterende en dansbare indiepop met gitaren, synths én refreinen, en jubelt vooral met de single Listen de speakers uit. Het gaat goedkomen, met Banji. En ook met de wonderlijke, in dikke ironie gedropte synthpop van het Haagse Goldband. Ja, het was een twijfelachtig jaar maar het nummer Ja Ja Nee Nee maakte veel goed. Hoe groot ook de tegenslag: de aanhouder wint, zegt Goldband. En dat gaat op in de liefde maar natuurlijk ook bij alle andere voortschrijdende ellende in het leven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden