Recensie Final Symphony

★★★★☆

Final Symphony II: werk van Uematsu, Hamauzu en Valtonen

door het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Eckehard Stier.

5 juli, Concertgebouw Amsterdam.

Final Symphony II
Final Symphony II

Dat in een branche waarin 119 miljard euro omgaat ook de muziek een rol speelt is eigenlijk niet zo vreemd. Het Nederlands Philharmonisch Orkest haalde die muziek vrijdag voor de tweede maal naar het concertpodium met het programma Final Symphony II: composities die zijn voortgekomen uit het computerspel Final Fantasy (FF).

Voor FF-spelers is de naam van componist Nobuo Uematsu een begrip. Hij schreef vanaf 1987 de muziek voor de meeste edities van het spel - eerst nog voor geluidschips, later zelfs voor groot koor en orkest. Final Fantasy is een role playing game: een avontuur met een lange adem. Daarbij klinkt vrijwel aldoor muziek, die natuurlijk sfeervol moet zijn, maar ook voldoende interessant om niet te gaan vervelen. Behalve door veelzijdigheid blinkt het werk van Uematsu en opvolgers als Masashi Hamauzu uit door prikkelende harmonieën en ritmische vondsten. Toevallig zijn de complete FF-soundtracks sinds vorige maand te beluisteren op Spotify.

Onder de enthousiasmerende leiding van Eckehard Stier bracht het orkest vier suites of medleys, elk gewijd aan een specifieke FF-aflevering. De geestdrift bij het publiek is groot, vooral als de tuba in de toegift het thema van de chocobo, de koddige loopvogel, inzet. Maar ook zonder het feest der herkenning valt er veel plezier te beleven aan het gebeuren, al is arrangeur Jonne Valtonen af en toe wel erg kwistig met het koper. Het pluspunt is dat hij de muziek niet slaafs aan elkaar plakt, maar er ware composities van maakt, zoals een compleet pianoconcert op basis van FF IX, met een glansrol voor solist Mischa Cheung.