Filmrecensie The Ballad of Buster Scruggs

De gebroeders Coen leveren met The Ballad of Buster Scruggs zes minikunstwerkjes af (vier sterren)

De voortdurend nabije dood verbindt de zes korte films als een filosofische rode draad. Vanaf vrijdag te zien op Netflix.

The Ballad of Buster Scruggs

Zie die veel te frivool en ordentelijk geklede cowboy (acteur Tim Blake Nelson) aan komen rijden in de eerste scène. Zingend te paard door Monument Valley, dat even imposante als sufgefilmde westerndecor. En je weet al in wélk westen de Coen-broers hun bonte stoet aan personages loslaten in The Ballad of Buster Scruggs, een bundeling van een zestal korte films. Dit is de mythische variant, het Wilde Westen uit de Amerikaanse pulpromans en speelfilms van vóór de modernere, revisionistische westerns uit de jaren zestig en zeventig. En Buster – alias ‘de misantroop’ – is de voortvluchtige muzikale pistoolheld met de witste hoed en een onnozel smoelwerk. Niet zo vreemd dat de rauwe bevolking van een saloon hem onderschat. Tot Buster demonstreert hoe graag en dodelijk hij schiet.

The Ballad of Buster Scruggs (vier sterren)

Regie: Joel Coen, Ethan Coen

Met: Tim Blake Nelson, James Franco, Liam Neeson, Tom Waits, Zoe Kazan, Tyne Daly, Harry Melling.

133 min, vanaf 16/11 te zien op Netflix.

Minikunstwerkjes zijn het, de korte westerns van Joel en Ethan Coen, die vanaf 16 november te zien zijn op Netflix. Precies geregisseerd, voortreffelijk aangekleed en vol spitsvondige dialoog. Vol liefde ook voor het  19de-eeuwse Engels, dat uiterst geschikt blijkt voor de zwart-humoristische behandeling van de Coens.

Na Busters openingszet volgt een mislukte bankoverval, met acteur James Franco als boef op weg naar de galg. En behandelen de Coens in het derde segment de geboorte van het Amerikaanse entertainment. Hoe de ster van een reizende freakshow, een grandioze verhalenverteller zonder ledematen (Harry Melling), concurrentie krijgt van een kip die kan tellen. De Coens pieken met de vijfde episode: een huifkarrentrektocht over de prairie met denderend gefilmde indianenaanval én een zuiver romantische scène, een zeldzaamheid in het oeuvre van de Coens.

De voortdurend nabije dood verbindt hun films als een filosofische rode draad: hoe te sterven? En hoe deze films het beste te genieten, is de vraag voor de kijker. De afzonderlijke delen van The Ballad of Buster Scruggs worden prachtig aaneengeregen middels illustraties. En toch is het zonde om zo’n lading exquise Coen-amuses in één hap naar binnen te schuiven. Er treedt, zoals vaker bij omnibusfilms, onvermijdelijk een moment van verzadiging op. Beter jezelf op een of twee episodes trakteren per avond. Die optie is dan weer een voordeel van zo’n Netflix-release.

De gebroeders Coen over ironie, de toekomst en het ombrengen van hun personages

De Volkskrant sprak Ethan en Joel Coen over hun uit zes korte films samengestelde-western The Ballad of Buster Scruggs, vanaf vrijdag te zien op Netflix. En de Amerikaanse broers waren spraakzaam – voor hun doen.